Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Theodor

#1
Löpande bokföring / SV: Konton
maj 24, 2010, 02:12:18 PM
Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AM
Jag har inte något förslag på enskilda konton men skulle vilja ge dig några tips och idéer.

Fundera först på vilka typer av inkomster som tillför verksamheten medel. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 3 (grupp 30, 31 och 32 kan vara lämpliga att hålla sig inom) som lätt går att budgetera och följa upp.

Titta sedan på vilka typer av utgifter som alltid uppstår som en följd av den aktivitet som ger inkomster. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 4 (gärna grupperat så att det är lätt att jämföra intäkter med kostnader).

Tack. Ska testa det.

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AMNär det gäller sådana kostnader som utveckling av IT-system m.m. så kan du leta efter de huvudgrupper som finns i BAS när det t.ex. gäller köpta konsulttjänster m.m.
6540 hittar jag för IT-tjänster. 6550 för konsultarvoden vet jag inte om de fungerar då vi inte betalar arvoden utan köper tjänsten från ett företag, men det är kanske samma sak?

Ska jag skapa ett eget konto under 6500 för de administrativa tjänsterna vi köper? En del av dessa är direkta kostnader som beror direkt av antalet medlemmar vi har, andra är generella omkostnader. Är det någon vits att dela på detta?

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AM
Jag har inte något förslag på enskilda konton men skulle vilja ge dig några tips och idéer.

Fundera först på vilka typer av inkomster som tillför verksamheten medel. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 3 (grupp 30, 31 och 32 kan vara lämpliga att hålla sig inom) som lätt går att budgetera och följa upp.

Titta sedan på vilka typer av utgifter som alltid uppstår som en följd av den aktivitet som ger inkomster. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 4 (gärna grupperat så att det är lätt att jämföra intäkter med kostnader).

Tack. Ska testa det.

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AMOm du håller på med ett mer omfattande projekt som påverkar flera olika kostnadstyper så kan det vara bra att utnyttja ert affärssystems funktioner för projekt (om det finns) eller någon annan dimension i redovisningen som t.ex. avdelning, objekt eller liknande.
Jag använder resultatenheter. Dock stör det lite att det hela tiden redovisas bruttovinst. Intäkter och kostnader hade varit bättre, de är nu lite svåra att se.
#2
Löpande bokföring / Konton
maj 22, 2010, 10:28:13 PM
Jag skulle behöva lägga till konton för övriga kostnader i kontoplanen för en förening. T.ex. något för inträden, guidning och liknande vid föreningsträffar och för utveckling av det administrativa systemet och diverse IT-tjänster (kortbetalning via nätet, bokningssystem m.m). Har ni några bra förslag på konton?
#3
Löpande bokföring / SV: Kontoplan / kontering
januari 11, 2010, 02:02:21 PM
OK, vi köper nyttjande rätt. I vilket fall är anpassningarna inte möjlig att använda för sig. Då slipper jag avskrivningarna alltså.
#4
Löpande bokföring / SV: Kontoplan / kontering
januari 11, 2010, 01:39:18 PM
Citat från: TimFaste skrivet januari 11, 2010, 01:34:24 PM
Egen tid eller utgifter till extern kompetens?

Extern kompetens. Vi köper hela medlemsadministrationen från ett företag och vi har betalt ca 60000 kr för att utveckla deras system på olika sätt för att passa vår organisation. Det är de själva som hyr in konsulter som gör jobbet.

Blir detta en immateriell tillgång? Vissa delar var bara för en övergångsperiod och kan nog ses som förbrukade redan. Andra är bestående och bör avskrivas på något sätt gissar jag.
#5
Löpande bokföring / SV: Kontoplan / kontering
januari 11, 2010, 12:43:06 PM
En anna sak slår mig plötsligt. Vi har investerat ganska mycket i utveckling av administrativa system som ett företag använder för att sköta vår administration. Dessa borde nog skrivas av. Hur ska jag göra det?
#6
Löpande bokföring / SV: Kontoplan / kontering
januari 11, 2010, 12:46:49 AM
Tack för initierat svar!
Citat från: TimFaste skrivet januari 10, 2010, 07:37:35 PM
Fordran på internationell moderorganisation - det beror på om det är en kortfristig eller långfristig fordran. Kortfristig = pengarna inom 1 år; annars långfristigt. Om det är en kortfristig fordran är ditt val korrekt. I annat fall passar konto 1321 Långfristiga fordringar hos moderföretag bättre. Om en viss del av fordran förfaller inom 1 år så läggs den delen på det kortfristiga och resterande på långfristigt.
En invändning man skulle kunna ha är att vår relation till den internationella organisationen inte är som i en koncern de äger oss ju inte.

Citat från: TimFaste skrivet januari 10, 2010, 07:37:35 PM
Jag har faktiskt ingen aning om var bidrag till lokala föreningar hamnar??
jag funderar på att lägga det som en direkt kostnad under 4xxx någonstans. Bidraget betalas ut efter verksamhet som de har och som det har kostnad för. Dock är det också ett bidrag i den meningen att de oftast får ett ordentligt överskott som finansierar deras verksamhet. Vi vill dock inte betalat ut den till föreningar där styrelsen inte fungerar eller som inte har någon verksamhet.[/quote]

Citat från: TimFaste skrivet januari 10, 2010, 07:37:35 PMJag misstänker att ni är bokföringsskyldiga  ;D
Jaså. Det är möjligt. Vi räknas som allmännyttig ideell förening och har reducerad skattskyldighet. Vi har tillgångar på knappt en miljon, är inte moderföretag till något annat företag, men viss del av verksamheten räknas säkert som näringsverksamhet. Dock finns det vissa undantag som ev gäller oss, men jag är osäker. Hur som helst tycker jag nog att en förening med tillgångar som börjar närma sig en miljon ska sköta bokföring enligt BFL hur som helst.

Dessutom kan man misstänka att kraven skärps till nästa år då det blir moms även i den ideella sektorn. Riktigt vad det kommer innebära vet jag inte.
#7
Löpande bokföring / Kontoplan / kontering
januari 09, 2010, 12:13:55 PM
Hej! Jag är relativt ny kassör i en förening. Jag tror inte vi är bokföringsskyldiga, men det vore ändå bra att ha en riktig bokföring. Nu vid årsskiftet uppdaterade jag våt SPCS och gick över till BAS2009 från BAS96. Det blev ganska mycket fel och dubletter vilket delvis beror på att den gamla kontoplanen antagligen inte användes helt rätt. Nu skulle jag behöva hjälp med att få saker och ting rätt.

* Riksgäldskonto ska det vara ett av bankkontona under 1920?
* Fodran på internationell moderorganisation, kan man då använda 1661 "kortfristiga fordringar hos moderföretag"?
* Observationskonto för okända intäkter som man håller på att spåra, typ inbetalningar utan riktig avsändare. Vi hade 2399 i BAS96 vilket konverterades till 2999 i BAS2009. Är det OK?
* Eget kapital la SPCS nu på 2010, men i BAS2009 är det Eget kapital för delägare, det kan väl inte vara rätt? Ska det inte vara 2060 för en ideell förening?
* Hör en medlemstidning till Direkta kostnader?
* Var ska styrelsens reseräkningar ligga? Personalkostnader? Är det samma för alla andra frivilliga medarbetare också?
* Var ska man lägga avgifter till internationell moderorganisation och bidrag till lokala föreningar?

Hoppas ni kan svara. :-)