Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - NiQ

#1
Jag har gjort om min bokföring då den innehöll ett par mindre fel och nu har jag verifikation 31 daterat till "2009-11-30" i Visma Admin medans underlaget (momsrapport) är daterat "2010-08-12".

Är detta okej?

Anledningen för det är såhär är för att "2009-11-30" skickade jag in en skattedeklaration och idag upptäckte jag ett fel i den. Eftersom hela min bokföring är så pass lite så beslöt jag mig för att göra om alla poster och nu när jag skickat in deklarationen igen så har den nya kvittensen dagens datum. Men den gäller ju fortfarande som underlag för verifikation 31 som är daterad "2009-11-30".

Tacksam för svar!
#2
Jag funderar lite hur det går till att bokföra en beställning man gör som man betalar med kreditkort. Räcker det med att bokföra det en gång som t.ex:

2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

Eller måste jag först bokföra det med två poster:

2440 - Leverantörsskulder - KREDIT - 1000kr
4010 - Inköp material och varor - DEBET - 750kr
2641 - Ingående moms - DEBET - 250kr

och

2440 - Leverantörsskulder - DEBET - 1000kr
2410 - Kortfristiga kreditskulder - KREDIT - 1000kr

Om jag bokför det enligt första exemplet får jag ju fakturan och betalningen i samma post som utgörs av samma verifikation. Fungerar det eller ska man egentligen separera på dessa två?
Jag bokför enligt faktureringsmetoden.