Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - KL

#1
Tack så mycket för dina utförliga svar!
Vad gäller 40-kontona blir jag dock bara mer och mer förbryllad. Jag har hela tiden tänkt att det material vi köper in och säljer vidare till kunden i och med att vi använder det (ex,vis, färg, virke, tapeter mm) är det som ska redovisas i kontoklass 4. Kanske har jag gjort en felaktig översättning från handelsföretag (där ju huvudsysslan är att köpa och sälja varor). Men vår huvudsyssla är ju inte att sälja material, utan tjänster. Betyder det att vi egentligen inte borde ha några kostnader i kontoklass 4? Hårdrar man det så borde det ju vara personalkostnader som redovisas på 40-kontona eftersom det är personalens arbetstid vi säljer...  :-\
#2
Ok. Anledningen att jag frågar har delvis att göra med ROT-avdraget. Kostnader för maskinhyra (när det gäller större maskiner/liftar mm) ger nämligen inte rätt till ROT-avdrag, så skatteverket är noga med att det särskiljs från arbetskostnaden på kundfakturan. Därför tänker jag att de kanske vill kunna se kostnader och intäkter för detta tydligt även i bokföringen?!

Ditt resonemang kring 52xx-kontot låter logiskt, jag är lite osäker på 40-kontona och vad som egentligen är avsikten med dem... ur skatteverkets synvinkel. Kan det betraktas som felaktigt att bokföra på det ena eller det andra sättet, eller spelar det egentligen inte så stor roll?
#3
Löpande bokföring / Bokföring av maskinkostnader?
augusti 13, 2009, 10:55:47 AM
Hej!
Jag driver en byggfirma och till vissa jobb hyr jag in maskiner/lift/ställning för att kunna utföra tjänsten. Kostnaden för detta betalas i slutändan av kunden och på fakturan till kund specificeras hyran som maskinkostnad. Frågan är hur jag ska bokföra detta. Jag undrar både över bokföringen av leverantörsfakturan och kundfakturan.

När jag betalar uthyraren funderar jag på att bokföra det på konto 5210, hyra arbetsmaskiner. Men eftersom detta precis som material är något som jag köper in för att direkt sälja vidare kanske det borde bokföras på ett 40-konto?

På kundfakturorna bokför jag arbetskostnaden på konto 3041 (försäljning tjänst 25%) och material på konto 3051 (försäljning material 25%). Tycker inte att maskinkostnaden passar in på något av detta. Borde jag skapa ett nytt konto, typ 3061 (maskinhyra)?