Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - per42

#1
Citat från: Bokfoering skrivet januari 31, 2014, 10:03:38 AM
Jag kan ju inte bokföra min skuld eftersom jag ännu inte fått någon faktura, så bokföringstekniskt finns inte skulden än?
Om du har fått varor men ingen faktura så har du en skuld men inte annars.

Jag har ju fått varorna. Då borde alltså skulden bokföras och värdet på lagret ändras? Men jag vet inte hur stor fakturan exakt kommer bli, eftersom den bla ska innehålla faktiska fraktkostnader (som jag hittills bara fått en uppskattning på). Hur gör man då?
#2
    Hej!

    Jag har en lite udda situation:


    • Har importerat grejer från kina.
    • Betalt en delfaktura.
    • Betalt moms & tull på hela värdet vid införsel (Sköttes av fraktagenten, baserat på "Commercial invoice" som kineserna skickade med).
    • Har inte fakturerats för resterande belopp och sålunda inte heller betalat.

    Allt detta skedde före årsskiftet så det ska med i 2013 års bokslut (kör med kalenderår).

    Jag har aldrig förut haft lager, eller gjort något liknande. Mina frågor är:


    • Vad anger jag som lagervärde? Den faktura jag betalt + hela momsinbetalningen (+ tull osv) eller?
    • När jag redovisar moms slutar det med att jag ska få tillbaka moms (eftersom jag inte har betalt hela kostnaden) ska då lagervärdet ändras?
    • Jag kan ju inte bokföra min skuld eftersom jag ännu inte fått någon faktura, så bokföringstekniskt finns inte skulden än?
    • När jag väl får fakturan och betalar den 2014 ska lagervärdet ändras igen?