Länge sedan jag fick svar här, och denna info skulle jag ha svarat med direkt naturligtvis, men nu är det årsmöte/bokslut och liknande på gång... 
Vad innebär avyttring i detta fallet? Ska jag i A/B flytta tillgångar till 3970 och skulder till 7970, och tvärtom i C? Detta gäller alltså både anläggninstillgångar och omsättningstillgångar...
Min uppföljningsfråga är: kan man fortfarande på något sätt göra som föreslaget om alla tre föreningar existerar samtidigt? Dvs A och B finns kvar av olika skäl (krävs beslut på två årsmöten i rad om att avsluta, samt att diverse bidrag för aktiviteter föregående år ej får betalas ut till annan förenings konto) vilket gör att de inte kan avslutas förrän ungefär ett år efter att C bildats.
De tillgångar som överförts har jag helt enkelt lagt som ingående balans på 1700 för att sedan föra över dem till 1920 (bankgiro) när transaktionen genomförts. Hur gör man annars för att i bokföringsprogrammet flytta pengar från en förening till en annan? Det enda jag kommer på är att fakturera...
Det bör nämnas att det vid årets slut 2009 fortfarande fanns pengar på A och B:s bankkonton av ren nödvändighet - det kostar att ha ett konto, och banken drar denna kostnad från kontot.
Ett alternativ är naturligtvis att lägga A och B:s bankkonton som separata konton i bokföringen för C när C bildas, och sen föra pengar från dessa till C:s motsvarande konto vid transaktion.

Vad innebär avyttring i detta fallet? Ska jag i A/B flytta tillgångar till 3970 och skulder till 7970, och tvärtom i C? Detta gäller alltså både anläggninstillgångar och omsättningstillgångar...
Min uppföljningsfråga är: kan man fortfarande på något sätt göra som föreslaget om alla tre föreningar existerar samtidigt? Dvs A och B finns kvar av olika skäl (krävs beslut på två årsmöten i rad om att avsluta, samt att diverse bidrag för aktiviteter föregående år ej får betalas ut till annan förenings konto) vilket gör att de inte kan avslutas förrän ungefär ett år efter att C bildats.
De tillgångar som överförts har jag helt enkelt lagt som ingående balans på 1700 för att sedan föra över dem till 1920 (bankgiro) när transaktionen genomförts. Hur gör man annars för att i bokföringsprogrammet flytta pengar från en förening till en annan? Det enda jag kommer på är att fakturera...
Det bör nämnas att det vid årets slut 2009 fortfarande fanns pengar på A och B:s bankkonton av ren nödvändighet - det kostar att ha ett konto, och banken drar denna kostnad från kontot.
Ett alternativ är naturligtvis att lägga A och B:s bankkonton som separata konton i bokföringen för C när C bildas, och sen föra pengar från dessa till C:s motsvarande konto vid transaktion.