Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - mgm

#1
Hej!

Har köpt in varor (nya) över ebay från en privatperson i UK och undrar nu hur jag ska bokföra detta.

Jag antar att köpet bokförs bara
K - Checkräkningskonto 1930  2000
D - Inköp varor            40xx  2000

Men vad gäller försäljningen är jag lite tveksam. Ska man tillämpa VMB eller blir det som "vanligt"? Har läst flera olika tillvägagångssätt som anses som "det rätta" så jag är lite förvirrad.
Hur ser uppställningen ut om en vara kostar 129:- och VMB tillämpas?

Tacksam för svar!
#2
Hej!

Vet att jag läst någonstans hur detta ska gå till, men hittar det inte nu när jag behöver få svar såklart :)

Lägger ibland ut vissa svårsålda varor på auktion och då kan ju priset bli lite hur som helst. Nu är det så att jag gått några kronor i förlust på ett par varor och vet inte riktigt hur/på vilket konto jag ska bokföra detta?
Eftersom man inte kan lägga på moms efter avslutad auktion, dras den ju av det vunna budet och det är då det blir förlust.

Ex. Inköpspriset för varan är 170 kr och det vinnande budet blev 200 kr.
[1930] D 200
[3010] K 160
[2611] K  40

Tacksam för svar!
#3
Tack för det snabba svaret på 1,2 och 5!

Anledningen till att jag frågar om kassaregister är pga att några kunder har inte velat ge mig deras uppgifter för återbetalning, så jag funderar på att tillbaka kontant i handen så de inser att man kan lita på företaget. Detta kanske är förståeligt (men ändå lite konstigt) då jag är ett nystartat, litet företag och långa vägar från att ens vara i närheten av t.ex. Ellos.
Dessa återbetalningar handlar om ca 20kr och är 2st, dock har jag ingen kontantförsäljning. Måste kolla upp detta med den nya lagen.

Tack igen!
Mvh
mgm
#4
Hej!

Har nyligen startat en postorderfirma och är hyfsat ny inom bokföringen, men brukar för det mesta kunna hitta svar på mina frågor genom att leta igenom andra inlägg (mycket informativt forum!) eller plöja igenom böcker, men nu är det några funderingar jag inte kunnat hitta svar på.


1. Jag har några ggr. fått för mycket betalt från kunder och återbetalat dem direkt eller max 2 dagar efter.
Hur bokför jag återbetalningen korrekt? Måste det också framgå i faktura/kvitto?

2. Fraktbolaget jag anlitade försenade min transport av varor och kommer nu att återbetala mig fraktkostnaden. Hur bokför jag den? Har använt mig av 5710 debet, gör jag då 5710 kredit?

3. Skulle vilja göra ett eget uttag av varor men förstår verkligen inte alls hur jag ska bokföra dem då det verkar ohyggligt bökigt. Kan jag inte ta ut varor för inköpspriset, eller hur funkar det?

4. Använder JFS administration som bokföringsprogram, vilket verkar funka bra, men i sektionen "ingående balans" förs ingenting inte över automatiskt upptäckte jag nu. Finns det något annat bättre gratisprogram eller måste jag alltid mata in detta manuellt?

5. Om jag tar ut pengar till kassa måste detta registreras i någon form av kassaapparat/kassaregister?

Hjärtligt tacksam för svar!
#5
Tackar så mycket för hjälpen!
#6
Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Det hjälpte mig en bra bit på vägen och det verkar mycket lättare att göra ett eget konto till detta privata Paypal. Då jag använder 1940 till privata konton har Paypal fått bli 1941.
Har dock fortfarande en del funderingar:

Hur ska jag föra in denna betalning i bokföringen så det inte blir en diff i verifikationen? Det är ju inte en riktig kundfodran eftersom denna vara som såldes var begagnad och därför såldes utanför företaget, vilket gör mig otroligt förvirrad eftersom pengarna måste ju ha krediterats någonstans.

Ska jag bara strunta i den insättningen, göra som du föreslog, ett eget konto för Paypal och istället använda summan 465.72 som ett kapitaltllskott (2017)/en övrig egen insättning (2018)? Ex:

1.
1941      D 465.72
2017/18  K 465.72

2.
2440 D 4871.13
1941 K 465.72   
1930 K 4405.41

Jag känner hur rörigt jag får det att låta. Är väldigt ny, men bokföringen har rullat på bra tills denna lilla händelse kom till :)
#7
Jag måste börja med att tacka för ett väldigt informationsrikt forum, då jag hittat svar på många problem via andra inlägg!
Är nyföretagare (enskild firma) och därmed helt ny inom bokföring och har ett problem jag inte lyckats lösa.

-Jag sålde en begagnad vara privat och fick en insättning till mitt privatkonto hos Paypal
-Jag var tvungen att betala en leverantörsfaktura via mitt privatkonto hos Paypal på 4871,13 SEK
-Från mitt företags bankkort drogs det dock bara 4405,41 SEK och resterande 465,72 SEK drogs från de insatta pengarna som redan fanns på Paypalkontot

I vanliga fall hade jag ju bara bokfört det som dragits fån mitt bankkort/bankkonto, men nu måste jag ju bokföra detta Paypalkonto också vad jag förstår.
Hur ska jag bokföra denna insättning och betalning så det blir rätt? Kanske jag gör det svårare än vad det är?

Hjärtligt tacksam för svar!