Jag upplevde samma sak. När jag startade min firma 2010 tog jag ett lån á 80 000 kr och har bokfört amorteringen på lånet samt ränta som en "Utbetalning". Nu när jag ska deklarera så har jag plötsligt dubbelt så mycket i Låneskulder. Undrar hur detta kommer sig. Hur ska man bokföra amorteringen? Som en inbetalning eller utbetalning? Hur är det med Räntan? Det är väl en utbetalning?
Hur justerar man detta i Visma Enskild Firma i efterhand? Om det är så att all amortering ska bokföras som en inbetalning. Kan jag lägga till en post för hela summan som det blivit fel med under året för all amortering x 2. Tex om jag betalat av 50'000 på lånet, bokfört det som en utbetalning - då får jag isf lägga in en inbetalning á 50'000 kr x 2? Tänker jag rätt?
Hur justerar man detta i Visma Enskild Firma i efterhand? Om det är så att all amortering ska bokföras som en inbetalning. Kan jag lägga till en post för hela summan som det blivit fel med under året för all amortering x 2. Tex om jag betalat av 50'000 på lånet, bokfört det som en utbetalning - då får jag isf lägga in en inbetalning á 50'000 kr x 2? Tänker jag rätt?