Hej!
Jag har två frågor.
Har köpt en hårddisk till min backup som jag ska bokföra men på samma kvitto har jag även köpt bläck till skrivaren. Hur ska jag nu bokföra detta? Hårddisken ska väl gå på förbrukningsinventarie gissar jag och bläcket borde kunna gå under varor och material? I Visma Enskild Firma som jag använder kan man dela upp en utbetalning i flera typer men jag får det inte att bli rätt? Momssatserna blir ju inte detsamma när man tar isär fakturan och ska dela upp 25% moms på varje produkt? Jag får en lägre momskostnad än den jag faktiskt betalat.
T.ex.
HDD 607:- varav moms 121,4
Bläck 111:- varav moms 22,2
Totalt 718:-, moms 143,6
Men jag har betalt 179,5 i moms?
Sedan ska jag prenumerera på en facktidning. Kan jag bokföra den under Övriga utgifter?
Tack på förhand
Jag har två frågor.
Har köpt en hårddisk till min backup som jag ska bokföra men på samma kvitto har jag även köpt bläck till skrivaren. Hur ska jag nu bokföra detta? Hårddisken ska väl gå på förbrukningsinventarie gissar jag och bläcket borde kunna gå under varor och material? I Visma Enskild Firma som jag använder kan man dela upp en utbetalning i flera typer men jag får det inte att bli rätt? Momssatserna blir ju inte detsamma när man tar isär fakturan och ska dela upp 25% moms på varje produkt? Jag får en lägre momskostnad än den jag faktiskt betalat.
T.ex.
HDD 607:- varav moms 121,4
Bläck 111:- varav moms 22,2
Totalt 718:-, moms 143,6
Men jag har betalt 179,5 i moms?
Sedan ska jag prenumerera på en facktidning. Kan jag bokföra den under Övriga utgifter?
Tack på förhand