Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - wing

#1
Hej!

Min preliminärskatt under 2010 har varit för låg, och tänkte nu göra en inbetalning till skattekontot för att slippa ränta.
Hur ska denna "klumsumma" bokföras? Är det som eget uttag?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
#2
Löpande bokföring / SV: Enkel bokföringsfråga
januari 26, 2011, 11:00:24 PM
Först och främst vill jag tacka för dina snabba och lättförstådda svar! Tack!

Sen har jag ytterligare en nybörjarfråga:

Jag har (privat, på fritiden) sen ett tag tillbaka haft prenumerationer på ett par webbhotell samt ett par domäner som jag betalar på varje år eller varje kvartal ungefär.
Har byggt ett par hemsidor som jag nu börjat tjäna lite pengar på genom annonsering. Detta vill jag på något sätt få in i företaget.

Som jag har förstått det kan inte en EF "köpa" något av ägaren. Är det så enkelt att jag helt enkelt börjar betala fakturorna för webbhotellen/domänerna från företaget och bokför detta samt bokför inkomster från annonsering på företaget? Är det OK? Min EF sysslar med internetmarknadsföring, så det bör väl kanske inte vara något problem då verksamheterna går att koppla ihop?
#3
Löpande bokföring / SV: Enkel bokföringsfråga
januari 25, 2011, 10:55:11 PM
Tack för ditt svar!

När du säger det, så förstår jag ju så klart att det blir krångligare med flera transaktioner. Anledningen till att gjort så är väl egentligen för att jag inte riktigt vetat hur mycket jag kan ta ut från företagskontot (som jag då KAN spendera).
Vet jag det är det så klart lättare att istället ta ut det beloppet ("lönen") och låta resten ligga kvar på företagskontot tills det är dags att betala skatter och moms.

Stämmer mina tankar? Kanske är bättre att alltså göra tvärtom. Ta ut allt som jag "får" spendera?
#4
Löpande bokföring / Enkel bokföringsfråga
januari 25, 2011, 06:04:37 PM
Hej,

jag håller på att städa upp i en rätt rörig bokföring här och jag kan inte mycket om detta.

Jag vet ju att alla händelser på mitt företagskonto (har EF) ska bokföras.

När jag fått in pengar för en betald faktura så har jag direkt fört över momsbeloppet på ett separat bankkonto för att inte blanda det med resten av pengarna. Är detta ett felaktigt sätt att göra?
Säg att en faktura som en kund betalat var på 20.000kr inkl moms. (15.000 exkl moms). Jag har då direkt fakturan blev betald fört över momsen på 5000 kr på ett separat konto, hur ska denna överföring bokföras?

Tack på förhand!