Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - HansK

#1
Tack för informationen!
#2
Tack för info!

Här är lite detaljer angående frågan om preliminärskatt:

-Prel skatt 2011: 12000kr/år
-Prel skatt 2012: 60000kr/år

----------------------------------------------------------
Bokföring RÄKENSKAPSÅR 2011-01-01 -- 2011-12-31

Jag har bokfört preliminärskatten varje månad. När jag för över pengar till skattekonto:
K 1930 1000:-
D 1630 1000:-
och sedan när pengar dras från skattekonto:
K 1630 1000:-
D 2518 1000:-

Nu när jag gör bokslutet får jag att jag ska betala 60000 kr i skatt för året och bokför det som:
K 2510 60000:-
D 8910 60000:-
------------------------------------------------------
Bokföring RÄKENSKAPSÅR 2012-01-01 -- 2012-12-31

När preliminärskatten betalas i januari har jag bokfört:
K 1930 1000:-
D 1630 1000:-
och sedan när pengar dras från skattekonto:
K 1630 1000:-
D 2518 1000:-

När preliminärskatten betalas i feb, mars,..osv:
K 1930 5000:-
D 1630 5000:-
och sedan när pengar dras från skattekonto:
K 1630 5000:-
D 2518 5000:-
------------------------------------------------------

Frågor:
1. Ska bokföring av prel skatt i januari 2012 bokföras på 2011 eller 2012? (Om 2011 hur kontera detta och vilket datum?)

2. Hur bokförs fyllnadsinbetalningen på 48000 som jag kommer att göra nu i mars 2012? På vilket bokföringsår?

3. Hur bokförs den beslutade skatten för 2011 från skatteverket och på vilket bokföringsår?
#3
Jag har ett AB som redovisar enligt K2 (mindre aktiebolag) med räkenskapsår som slutade nu 31 dec 2011. Jag är ensam anställd i mitt bolag.

Det är mitt första bokslut och jag har ingen revisor. Har försökt hitta hur man bokför faktureringar och betalningar som görs 2012 men "tillhör" 2011 (periodisering, upplupna, interim), men inte fått exakt klarhet i vilka konton som ska användas och hur det bokförs.

1. Faktura
Fakturadatumet blev 2012-01-03 och gäller konsultarvode på 80.000 för dec 2011 och är lagd på räkenskapsår 2012 (borde ha ändrat det till 2011-12-31, men fakturan är redan skickad till kund).

Fråga 1: Hur får jag att denna tillgång kommer med på räkenskapsår 2011 och vilka konton används?


2. Preliminärskatt
Har bokfört följande för varje månad från feb 2011:
1930->1630 (pengar från bank till skattekonto)
1630->2518 (debiterad preliminärskatt)

Fråga 2: Hur bokförs den sista preliminärskatten jag betalat nu i januari 2012 för att den ska hamna på räkenskapsår 2011 och vilka konton används för att få det rätt till bokslutet?


3. Sociala avgifter
Jag förde över pengar från 1930 till mitt privata konto (nettolön) och till skattekontot (skatt och avgift) i december 2011.

Fråga 3: Hur bokförs skatten och avgiften när det debiteras i januari för att hamna på räkenskapsår 2011 och vilka konton används?
#4
Har letat efter detta men endast hitta hur man gör med en kundfaktura....

Företag: AB
Bokföringsmetod: Faktureringsmetoden
Startade för drygt en månad sedan.....


Jag beställde en dator för 10000kr. Jag ångrade mig och försökte avbeställa den men då hade den redan skickats.
1. Jag fick en faktura på 10000kr
2. Jag fick en kreditfaktura på -10000kr (hämtade aldrig ut varan)

Nu undrar jag:
a) Måste dessa två fakturor bokföras?
b) Hur bokför man dessa? Konto, moms etc
c) Kreditfakturan kommer att ha utgående moms, är det något speciellt som jag måste göra eller kvittas detta bara mot ingående moms på leverantörsfakturan(1)?


3. Senare fick jag en faktura på 200kr för fraktkostnader

d) Om denna betalas och bokförs i bolaget ändrar det på förutsättningarna i a?
e) Kan den betalas med privata pengar och då ej behöva bokföras?

f) Är det något speciellt man bör göra eller tänka på?


Tacksam för svar!