Tack för svaret. Om jag fattat programmet rätt (jag är bättre på sånt än på det rent bokföringsmässiga) så är det som du säger, det gör automatiska avskrivningar.
Men isch så komplicerat det känns plötsligt... Rent skattetekniskt, tänkte jag rätt från början med att sprida ut kostnaderna på flera år? Ska jag låta det vara som det är istället?
Skattemässigt för i år skulle det vara en fördel att få med så mycket kostnader som möjligt. Vi hade räknat med förlust eller möjligen ett nollresultat i år och en liten vinst kommande år, därför tyckte jag det kunde vara bra att fördela kostnaderna lite. Nu blev ju läget ett helt annat, verksamheten blev långt större än vi anat redan det här första året och det kommer att bli en del restskatt om jag inte "får tillbaka" kostnaderna jag försökt sprida. Å andra sidan får jag ju inte den spridningseffekt jag tänkte från början då, men nu är vi mer beredda...
Men isch så komplicerat det känns plötsligt... Rent skattetekniskt, tänkte jag rätt från början med att sprida ut kostnaderna på flera år? Ska jag låta det vara som det är istället?
Skattemässigt för i år skulle det vara en fördel att få med så mycket kostnader som möjligt. Vi hade räknat med förlust eller möjligen ett nollresultat i år och en liten vinst kommande år, därför tyckte jag det kunde vara bra att fördela kostnaderna lite. Nu blev ju läget ett helt annat, verksamheten blev långt större än vi anat redan det här första året och det kommer att bli en del restskatt om jag inte "får tillbaka" kostnaderna jag försökt sprida. Å andra sidan får jag ju inte den spridningseffekt jag tänkte från början då, men nu är vi mer beredda...
