Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Stures

#1
Har lyckats dra ihop en kundförlust. En av mina varor såldes av en kommissionär på faktura, kunden betalade aldrig. Har inte skickat inkasso eller liknande så den är endast befarad.

Jag och min kommissionär har lagt upp det så att de endast blir skyldiga mig pengar först när slutkonsumenten betalat, jag har alltså ännu inte någon t.ex. fordran från kommissionär att minska med det förlorade beloppet.
På något sätt skulle jag behöva bokföra det som om att lagret har minskat med en vara och kontera det mot något kundförlustkonto (kostnad).
Jag har ännu inte nått bokslut och har därför inte något lagerkonto att kreditera.
Om varan kostade 100 :- i inköpsprisska jag alltså debitera "6351 Befarad kundförlust" och "1651 Befarad momsfordran" (fast då det är VMB behöver jag väll inte bry mig om något momsfordrankonto?), men vad ska jag kreditera? Utan VMB och kommission skulle det bli "1519 Nedskrivning kuf", men vad blir det för mig?

Hittade detta i en skrivelse från RSV:
CiteraVMB inom t.ex. bilhandeln förutsätter att en enskild affärshändelse ger vinst. Uppkommer däremot förlust undantas transaktionen från beskattning. I allmänhet konstateras en förlust först efter det att varan sålts och mervärdes- skatten har redovisats. Med stöd av 13 kap. 24 och 25 §§ ML får skatten i sådana fall rättas i efterhand i deklaration för den period då förlusten är konstaterad. Först måste således konstateras att förlust uppkommit.
#2
Om jag säljer varor på kommission (jag är huvudman, någon annan säljer för min räkning) och använder mig av vinstmarginalbeskattning, hur ska jag då redovisa den andel av försäljning kommissionären tar som ersättning?

Jag frågade skatteverket och de sa att jag behöver bokföra denna ersättning och redovisa utgående moms för den.

Utan provisionsavgiften skulle det bli som vanligt:
1520 Fordran Debet, 100:-
3020 Försäljning VMB 100:- (exklusive avgiften, försäljningspris till konsumenten var således högre)

Nu ska alltså en kostnad in här någonstans. Om jag ökar försäljningen till t.ex. 110:- så att den täcker 10 % avgift (alltså det kunden totalt betalar) och samtidigt krediterar ett kostnadskonto 10:-, då blir väll vinstmarginalsunderlaget fel då jag dels kommer få högre vinstmarginalsbeskattningsunderlag och jag kommer också ta ut dubbelt med utgående moms på de där 10 :- då det dels blir genom VMB och dels genom att jag skulle bokföra utgående moms för ersättningen.


För ersättningen är väll utgående moms i alla fall ett givet konto som ska användas (kredit), men vilka blir de två andra?
T.ex. om jag kan ta det som en försäljningskostnad:
2610 utgående moms                  Kredit 2:-
6000 Övriga försäljningskostnader  Debet 10:-
xxxx - vilket blir då detta?

För att förtydliga så drar kommissionären direkt av deras ersättning från det kunden betalar, jag får aldrig någon skuld utan endast en avdrag i försäljningen.
#3
Säg att jag har sålt VMB varor under 2010. Betalningen från kunderna för dessa varor går via ett annat företags bankkonto, detta företag betalar sedan ut pengarna till mig. Om det nu har sålts varor under 2010 vars totala summa jag ännu inte fått utbetalt, jag har alltså en fodran mot företaget som sträcker sig över årsslutet för varor jag sålt under 2010.
Hur ska jag bokföra detta? Kan jag helt enkelt bokföra det som en kundfordran (debet) och dels varuförsäljning (kredit)? Försäljningen hamnar väll då på rätt år och momsen blir betald under rätt redovisningsperiod?
#4
Om jag har en enskild firma som säljer begagnade samlarföremål och har en privat samling som jag införskaffat innan det jag startade firman, kan jag då köpa samlingen av mig själv så att jag kan sälja den i firman?
Tänkte om jag gör så att jag värderar det efter inköpspris och om inte det finns ca 60 % av marknadsvärdet. Jag har en person som intygar värdet. Jag tillämpar VMB på varorna. Det blir då i företaget ett varuinköp med en vanlig utbetalning.
Sedan tar jag också upp det summa som firman betalade till mig som privatperson i inkomstdeklarationen.

Kan jag göra detta? Om inte, hur ska jag då kunna sälja av min samling genom firman?
#5
Jag renoverar bilar och undrar var jag ska bokföra de kostnader för varor som behövs för att få klart den slutgiltiga varan. Då varorna ska säljas till kund (om än i förädlad form) måste det väll vara ett 40xx konto?
Hur ska jag inventerna lagervärdet sen när det är dags dör det?

Om vi tar ett exempel.
Till en bil som jag renoverar behöver jag köpa nya däck. Var ska jag då bokföra dessa? När tiden sedan löper iväg och bilen fortfarande är under reperation vid bokslutet, hur ska jag inventera lagervärdet?