Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Christian_E

#1
Bokslut och årsredovisning / SV: Kollektiv avskrivning
december 12, 2010, 06:09:44 PM
Tack för snabbt svar!
#2
Bokslut och årsredovisning / Kollektiv avskrivning
december 11, 2010, 04:34:00 PM
Jag har en fundering kring hur det i praktiken fungerar att skriva av inventarier kollektivt i enskild firma. Skatteverket har i sin broschyr "Bokföring, bokslut och deklaration Del 1", sid 41, ett exempel där jag tycker att det tydligt framgår att man kan beräkna avskrivningen för alla maskiner och inventarier tillsammans, dvs dra 20 % från summan av alla inventarier i firman (minus ev. försäljning).

Även på bokföring.se kan man läsa: "Kompletteringsregeln innebär att anläggningstillgångar skrivs av över 5 år med 20 % av anskaffningsvärdet per år och då kompletteringsregeln tillämpas kollektivt för alla anläggningstillgångar görs avskrivning för hela räkenskapsår även om vissa anläggningstillgångar bara använts i några dagar under det första räkenskapsåret."

Som jag förstår det så innebär det i praktiken, att en inventarie som kostat 50 000 kr år 1 skrivs av med 10 000 kr. När denna inventarie år 2 ingår i en samling av inventarier som man kollektivt skriver av med 20 % på per år, så kommer man då dra 20 % från 40 000 kr, dvs på nuvarande kvarvarande värde istället för anskaffningsvärdet. När detta fortgår år efter år så kommer man ju i praktiken skriva av inventarien på betydligt fler år än 5.

Har jag missförstått något eller är det så det fungerar med kollektiv avskrivning?


Jag har ställt frågan till Skatteverket men får bara kortfattade standardiserade svar av typen: "Nu till svaret på din fråga: Vid avskrivning med 20% årligen är det 20% på anskaffningskostnaden som görs alla fem åren. Med vänliga hälsningar..."

I en annan tråd i detta forum så citeras regeringens "förenklade skattregler med anledning av ny redovisningslagstiftning", och jag undrar om det är detta fenomen de menar i formuleringen "Detta skulle innebära att de eviga avskrivningarna kan brytas":

"I utkastet till allmänt råd föreslås att 5 000 kronor genomgående skall behandlas som ett oväsentligt belopp. En inventarie som inte har ett högre anskaffningsvärde skall således kostnadsföras direkt och behöver inte tas upp i balansräkningen. Av den anledningen borde enligt Bokföringsnämndens mening också ett avskrivningsunder- lag som inte uppgår till mer än 5 000 kronor få skrivas av direkt. Detta skulle innebära att de eviga avskrivningarna kan brytas och ligger i linje med förslaget i övrigt. Bokföringsnämnden har mot denna bakgrund hemställt att reglerna om värdeminskningsavdrag ändras. Regeringen delar Bokföringsnämndens uppfattning och föreslår att enskilda närings- idkare som upprättar ett förenklat årsbokslut skall kunna göra avdrag för ett belopp som motsvarar hela avskrivningsunderlaget när detta inte överstiger 5 000 kronor."

Jag ska nu börja beräkna avdragen för år 2, så det skulle kännas bra att ha förstått principerna kring detta. Jag bokför på dagboksblad, så då är det ju smidigt att kunna dra 20 % av det sammanlagda inventarievärdet i slutet på kolumnen. Hur ser alternativet ut bokföringsmässigt? Att man delar varje inventarievärde med 5 på ett annat papper, och sedan räknar ihop avskrivningsbeloppet och för in det?

Hälsningar
Christian