Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: LS skrivet april 19, 2010, 09:18:24 AM

Titel: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 19, 2010, 09:18:24 AM

Börjar med att säga hej till allihopa (detta är mitt första inlägg här)!

Jag ligger i en uppstartsfas av mitt första egna företag och jag har haft en del diskussioner med Visma (ang. deras produkt Enskild Firma).

De hävdar att alla inköp som jag gör innan företaget är igång ska, förutom själva utgiften även bokföras ett och ett som företagarens egna insättning på resp. belopp. Samma sak gäller även framtida inköp med privata medel (enl. dem).

Stämmer verkligen det här... Borde det inte räcka med att man sätter in en klumpsumma som egen insättning och sedan drar/bokför varje kostnad enligt resp. faktura?



Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 19, 2010, 01:06:17 PM
Det finns olika metoder att hantera utgifter som man haft innan verksamheten kommit igång. När det gäller påstående ifrån Visma att man måste ta det post för post och inte får göra ett samlingsverifikat så skulle jag önska att de gav dig aktuella hänvisningar till gällande praxis (Bokföringsnämnden och Skatteverket) och de lagrum som de stöder sig på. Det känns mer som begränsningar i deras program än som krav från lag och praxis.

En titt i Skatteverkets broschyr SKV 282 ger följande information:

Utgifter innan verksamheten kommit igång

Du kan ha haft utgifter innan verksamheten har
kommit igång som du får göra avdrag för vid beskattningen.
Eftersom de uppkommit innan bokföringsskyldigheten
inträtt (dvs. innan du började
bedriva näringsverksamhet) ska du inte bokföra
dessa. Är det en utgift som får dras direkt justerar
du för den, inklusive moms, på NE-blanketten på
sidan 2 (R16). Se broschyren "Skatteregler för enskilda
näringsidkare" (SKV 295). Ett alternativ är
att bokföra utgifterna, inklusive moms, som en
egen insättning när du börjar bokföra.


Här finns alltså alternativet att nöja sig med att ta med dessa utgifter i deklarationen och över huvud taget inte bokföra dem. Det är vad man rekommenderar, men så kan man också bokföra det som egen insättning.

Om dina utgifter inklusive mervärdeskatt har varit omfattande kan du välja att registrera dig som momsskyldig från och med den tidpunkt då du med fog kan hävda att du aktivt börjat bygga upp verksamheten, även om försäljningen kanske inte kommer igång förrän senare. Rättsläget är nämligen lite oklart när det gäller kopplingen till avdragsrätt för utgifter före starten och huruvida det kopplas till rätt att lyfta momsen. I den citerade texten väljer Skatteverket att inte ge momsavdrag!! Kanske för att underlätta nyföretagande! Inte vet jag!
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 19, 2010, 03:51:52 PM

Tack för svaret! Att göra på det viset verkar rimligt (förutom att jag inte riktigt förstår vad som kopplar varje insättning till resp. produkt). Visma hävdar dock att man dessutom måste bokföra utgiften som vid vanliga inköp, men i så fall betalar man ju i princip två gånger för det man har köpt... Eller tänker jag galet?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 19, 2010, 04:31:28 PM
Citerajag inte riktigt förstår vad som kopplar varje insättning till resp. produkt

??? Förstår inte vad du menar med funderingen  ??? Produkt  ???

Citeramåste bokföra utgiften som vid vanliga inköp, men i så fall betalar man ju i princip två gånger för det man har köpt

Antingen nöjer du dig med att dra bort dina förberedande kostnader på sidan 2 (R16) eller bokför du utläggen som privata insättningar.

När det gäller Visma för enskild näringsverksamhet så har jag aldrig befattat mig med det programmet (och kommer förmodligen aldrig att göra det heller!)  ;D Så ni som känner till hur det funkar har kanske en förklaring till varför Visma ger Unikum den här informationen.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 20, 2010, 09:20:44 AM

Med produkt menar jag varje inköpt vara.

Visma hävdar alltså att man först måste göra en egen insättning, på exakt belopp för varje inköp och sedan måste man även bokföra varje faktura som en vanlig betalning. Detta gäller enl. dem både för köp innan företagsstart och för framtida inköp gjorda med privata medel.

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 21, 2010, 10:46:55 AM

Jag har hittat en annan post där samma förfarande tas upp (och där även TimFaste har varit inne och kommenterat). Frågan är vad som verkligen är rätt att göra?

http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=669.0

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 21, 2010, 02:19:19 PM
Visma Enskild Firma är såvitt jag har förstått ett program där man jobbar utan att egentligen använda debet eller kredit (åtminstone är det vad som sägs i deras egen broschyr).

Ju mer förenklat ett system är desto oftare måste man ta en omväg som annars är onödig. Det är en fråga om systemets uppbyggnad - inte en fråga om vare sig skattelagstiftning eller redovisningspraxis. Med hjälp av deras broschyr har jag dragit följande slutsatser (ni som använder programmet bör rätta mig om jag har fel)

Programmet bygger på redovisning av faktiska inbetalningar från bank, eventuellt plusgiro och kassa. Enligt den utgångspunkten finns det inget privatkonto från vilket betalningar kan göras. Det går inte heller att skapa en bokföring där en kostnad ska fördelas på ett stort antal kostnadsposter. Så vad göra när man betalat något med privata pengar? Jo, ta det i två steg. Först privat insättning och sedan inköp av den vara det gäller.

Rätt???? Tja, lika rätt som manuell bokföring i en kolumndagbok som summeras manuellt.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 21, 2010, 05:09:57 PM

Jag vet inte om jag är korkad, men jag får uppfattningen att man betalar två gånger om man gör på det viset  ???

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 21, 2010, 07:24:59 PM
Nä, korkad är du inte! Det är programmet som är det!!!!  ;D

Du betalar en gång - fast bokför det i två led! Illustration: Du ber en kompis köpa en grej till dig. Först betalar han butiken. Sedan betalar du kompisen. Jodå! Det blev två betalningar, men till butiken blev det bara en betalning för en vara!

Samma sak i denna "förenklade" bokföring: Du sätter in pengar på firman (= steg 1) som firman sedan använder för att betala varan (= steg 2). Det är först i steg 2 som vi får in kostnaden i firman och drar momsen (hoppas jag!)
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 22, 2010, 12:44:27 PM
Citat från: TimFaste skrivet april 21, 2010, 07:24:59 PM
Nä, korkad är du inte! Det är programmet som är det!!!!  ;D

Du betalar en gång - fast bokför det i två led! Illustration: Du ber en kompis köpa en grej till dig. Först betalar han butiken. Sedan betalar du kompisen. Jodå! Det blev två betalningar, men till butiken blev det bara en betalning för en vara!

Samma sak i denna "förenklade" bokföring: Du sätter in pengar på firman (= steg 1) som firman sedan använder för att betala varan (= steg 2). Det är först i steg 2 som vi får in kostnaden i firman och drar momsen (hoppas jag!)

Okej, så någon faktisk insättning av pengar behöver jag alltså inte göra... Detta är bara en fiktiv registering som görs i bokföringen. Betalningen/kostnaden som sedan registreras är även beviset på att varan byter ägare, stämmer det?

Hur fungerar den sistnämnda biten egentligen i "vanlig" bokföring (något som jag var inne på lite tidigare)... Om man endast bokför själva insättningen som en kostnad, vad är det då som knyter den köpta varan till den kostnaden... Och hur drar man i så fall momsen?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 22, 2010, 01:36:55 PM
I ett enda verifikat - med kvittot som underlag bokför man då (mitt exempel är en förbrukningsinventarie för 2000 kr inkl moms):

Kredit 2018 Övriga Egna Insättningar: 2000 kr
Debet 2640 Ingående mervärdeskatt: 400 kr
Debet 5410 Förbrukningsinventarier: 1600 kr

Fakturan/kvittot används som verifikat. Det bekräftar att utlägget har gjorts, och om det inte finns med på företagets kontoutdrag så är det ju ni som betalat. Det kanske också framgår av kontokortsslip som visar att det är draget från ert privata konto.

Om det hade varit ett samlingsverifikat med flera kvitton och fakturor som ni betalat privat så blir den enda skillnaden att det blir fler transaktionsrader med kostnadskonton.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 22, 2010, 05:10:52 PM

Okej, tack! Skriver man bara dit dessa kontouppgifter på fakturan/kvittot då (+ verifikationsnummer) samt bifogar ev. kreditkortsslip... Blir detta alltså ett komplett verifikat som både bekräftar ägarbytet och hänvisar till rätt konton i bokföringen?
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 26, 2010, 09:19:15 AM

I väntan på att få en bekräftelse på om jag har förstått verifikationsfrågan korrekt här ovan tar jag ett steg tillbaka och utvecklar min fundering om bokföringen i Visma Enskild Firma...

Låt säga att jag endast bokför själva köpet och tar pengarna från företagets kassa alt. bankkonto. Jag gör alltså ingen egen insättning i firman (trots att jag har använt privata medel). Vad blir konsekvensen då?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 26, 2010, 09:44:33 AM
Fråga 1:

BFNAR 2000:6 Verifikationer: "Kontering på verifikation ska ske om det behövs för att säkerställa sambandet mellan en verifikation och en bokföringspost"

Sålunda, om det är uppenbart vad verifikationen avser och det är lätt att förstå att man konterat som man gjort lär du inte behöva skriva någonting annat på verifikatet än verifikationsnumret.

För övrigt lär det inte behövas något mer. I dagens Internetbaserade värld där det inte längre kommer så många kuvert via snigelposten får vi använda de underlag som går att ta fram. När vi har tillräckligt med underlag för att besvara nedanstående frågor har tillräckligt med material:

- när sammanställdes verifikationen?
- när inträffade affärshändelsen?
- vad avser affärshändelsen?
- vilket belopp gäller?
- vilken motpart berör den?

ibland också när affärshändelsen grundar sig på avtal, kontrakt eller annat mer omfattande dokument som man inte vill ha i verifikatpärmen

- finns det handlingar (avtal eller liknande) som förvaras på något annat ställe och vilka handlingar är då det och var finns de?

Hämta gärna hem BFNAR 2000:6 Verifikationer från Bokföringsnämnden. Anvisningarna med tillhörande kommentarer är lämplig läsning i nattlampans sken!  ;D

Fråga 2:

Du kan ju inte bokföra vare sig från kassan eller bankkontot om pengarna inte tagits därifrån. Om du använder kassan riskerar du en "negativ kassa" och det är en fysisk omöjlighet. Bankkontots saldo i bokföringen ska stämma med kontoutdraget så det går inte heller.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 26, 2010, 10:50:20 AM
CiteraDu kan ju inte bokföra vare sig från kassan eller bankkontot om pengarna inte tagits därifrån. Om du använder kassan riskerar du en "negativ kassa" och det är en fysisk omöjlighet. Bankkontots saldo i bokföringen ska stämma med kontoutdraget så det går inte heller.

Okej... Tänkte mest att det i slutändan borde bli samma sak som om man gjorde ett personligt uttag (motsvarande det belopp som man har lagt ut privat), men det funkar väl inte att göra så antar jag?

Är det väldigt viktigt förresten att bankkontots faktiska saldo/behållning stämmer exakt med det bokförda saldot?
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 26, 2010, 01:19:24 PM
Vi förutsätter att det är ett konto knutet till företaget - ja!
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 27, 2010, 08:44:45 AM
Citat från: TimFaste skrivet april 26, 2010, 01:19:24 PM
Vi förutsätter att det är ett konto knutet till företaget - ja!

Okej... Då måste man alltså även komma ihåg att bokföra små ränteinkomster på några kronor varje månadsslut, så att balansen upprätthålls?

Jag ältar vidare med mina privata inköp  ::)

Skulle man inte kunna tänka sig att göra en större insättning av "eget kapital" i firman vid ett enda tillfälle innan man bokför själva inköpet (istället för att göra flera små insättningar för resp. faktura)... Eller är jag helt ute och cyklar?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 27, 2010, 09:13:57 AM
Jodå, så att du s.a.s. har en större "fiktiv" kassa. Och så kan du plocka därifrån! Se dock till att du aldrig hamnar under 0 kr i kassan!
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 27, 2010, 04:51:17 PM
Citat från: TimFaste skrivet april 27, 2010, 09:13:57 AM
Jodå, så att du s.a.s. har en större "fiktiv" kassa. Och så kan du plocka därifrån! Se dock till att du aldrig hamnar under 0 kr i kassan!

Greeejt! Då borde det räcka med att jag sätter in en summa direkt när jag drar igång firman som jag vet är större än årets samlade inköp gjorda med privata medel? Det var detta jag var inne på från början, men jag fick uppfattningen att det inte var rätt att göra så när jag var i kontakt med Visma. Jag tycker dock att all logik tyder på att det borde funka att göra så...  :)

/Ps. Bara så att jag inte börjar slarva och göra fel här upprepar jag även den tidigare frågan... Krävs det bokföring av små ränteinkomster på företagets bankkonton? Jag vet att t.ex. Skandiabanken betalar ut ränta (och drar skatt) varje månad....


Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 27, 2010, 05:23:05 PM
Ja! Varje affärshändelse ska bokföras!
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 29, 2010, 03:13:13 PM
Citat från: TimFaste skrivet april 27, 2010, 05:23:05 PM
Ja! Varje affärshändelse ska bokföras!

Blir det en utskrift av kontoutdraget som får "agera" verifiktation i så fall? Ränta od. omfattas väl iaf. inte av moms?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 29, 2010, 08:21:10 PM
Om du tar ut ett kontoutdrag per månad och förvarar det bland dina räkenskaper så kan du ta vilket papper som helst och om du så vill för hand skriva in "Ränta för xxx månad" och belopp och använda det som underlag. Om du vill spara på skogen kan du ta ett A5! Kontoutdragen för dina bankkonton förvarar du liksom övrigt räkenskapsmaterial i hela den långa tiden.

Moms får aldrig dras om det inte VAT-nummer och belopp står på fakturan, kvittot eller underlaget. Räntor, bankkostnader m.m. är inte momspliktigt.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 30, 2010, 11:33:15 AM

En sak till (börjar bli en lång tråd det här, men eftersom jag spinner vidare på ämnet håller jag mig kvar här)...

Jag ska ha mitt kontor i hemmet och jag tänker ta halva kostnaden för mitt bredbandabonnemang på firman. Denna avgift dras dock via autogiro från mitt privata bankkonto. Hur bokför jag detta och vad ska jag använda som verifikation?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 30, 2010, 01:26:44 PM
Vi gör så här - kom med ett förslag till hur du skulle kunna göra. Så kan vi väl se om det verkar vettigt. Anledningen till att jag svarar så här är att du måste öva upp din egen känsla för hur man gör. Du måste kunna utveckla processer i ditt företag som inte kräver mycket aktivitet kring den här typen av frågor. Jag ser fram emot att få se ditt förslag!
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet april 30, 2010, 02:40:18 PM

Hmm... Eftersom jag inte har något annat underlag än mitt kontoutdrag, där varken moms eller organisationsnummer framgår, har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska göra här. I värsta fall får jag väl säga upp autogirot och be min leverantör fakturera som vanligt... Men det borde väl vara fler än jag som sitter i den här situationen (och som förhoppningsvis även har en lösning)?

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet april 30, 2010, 07:10:55 PM
Privat får du väl något underlag - eller också har du ett avtal där det står hur mycket det kostar dig varje månad. Om det är så att du inte får en faktura varje gång det ska dras från ditt konto så får du väl ta en kopia av avtalet där det står hur mycket som kommer att dras varje månad från ditt konto och VAT-nummer och moms m.m. Sätt den kopian i en pärm med avtal m.m. som du tar vara på lika länge som övrigt räkenskapsmaterial.

Sedan får du väl anpassa dig till programmets begränsningar och bokföra sådant du betalar med privata medel i två steg. När du har alla siffrorna i respektive ruta i programmet så gör en PrintScrean. Ta utskriften och sätt in den i verifikatpärmen. Eller skriv en bokföringsorder för hand på ett blankt papper. Eller köp ett block med bokföringsorder på bokhandeln eller kontorsvaruhuset och skriv på ett sådant blad.

Man kan göra nästan hur som helst bara man har ordning på papperna och att det går att förstå varifrån uppgifterna kommer, vem man har handlat av och när.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet maj 01, 2010, 10:35:52 AM

Jag har faktisk aldrig sett ett autogiroavtal där priset står fastspikat. Detta är i många fall dessutom en omöjlighet (exempelvis när det rör sig om rörliga kostnader som telefoni etc). Den enda bekräftelse man får är en sammanställning från banken där samtliga godkända autogiroavtal finns angivna. Bara företagsnamn, bgnr. och ett betalarnummer finns angivet där.

Bankens/kontoutdragets detaljinformation innehåller endast:

Kontonummer (som pengarna ska dras ifrån)
Datum (då pengarna har dragits)
Belopp (inkl. moms)
Företagets namn (dvs. mottagaren)

På autogiroanmälan finns förvisso företagets organisationsnummer, så den skulle man kunna göra en kopia av och hänvisa till. Något VAT-nummer kan jag dock inte hitta någonstans. Inte heller framgår momsen någonstans, så frågan är hur man ska gå till väga för att bokföra och verifiera detta?

Jag förstår att man kan göra på flera olika sätt, men oavsett vilket så måste man ha underlag. Eftersom det här torde vara ett generellt problem tycker man ju att det även bör finnas en vedertagen lösing...

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet maj 03, 2010, 03:20:01 PM
Har jag uppfattat det rätt om jag tolkar din information som att det dras x kr från bankkontot och du får inte något dokument, faktura, e-postfaktura eller annan information som preciserar vad som döljer sig bakom det dragna beloppet eller varför man drar det?

Med avtal menade jag inte autogiroavtalet, utan avtalet med leverantören av Internetanslutningen. Ett autogiroavtal är endast ett medgivande om att leverantören får dra sin fordran direkt från ditt konto.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet maj 03, 2010, 08:50:48 PM
Citat från: TimFaste skrivet maj 03, 2010, 03:20:01 PM
Har jag uppfattat det rätt om jag tolkar din information som att det dras x kr från bankkontot och du får inte något dokument, faktura, e-postfaktura eller annan information som preciserar vad som döljer sig bakom det dragna beloppet eller varför man drar det?

Mja, information skickas förvisso ut från den här leverantören via mail om vilket belopp som ska dras varje månad. Det framgår dock varken något VAT-nummer eller någon momsspecifikation där. Lika lite framgår dessa uppgifter någonstans på ett "avtal"... Eller en abonnemangsbekräftelse.

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet maj 04, 2010, 09:21:21 AM
Om man ska vara petig så skulle du då väl kunna dra kostnaden - eftersom du bevisligen har betalat för tjänsten - men inte dra momsen. E-postmeddelandet kan användas som underlag.

Kraven på en förenklad faktura - och därmed förutsättningarna för att få dra momsen om beloppet understiger 2000 kr - är följande:

En förenklad faktura ska innehålla
- det datum fakturan utfärdandes (fakturadatumet)
- din identifiering
- vilken typ av varor du levererat eller tjänster du utfört
- vilken moms kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.

Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet maj 04, 2010, 12:04:01 PM
Citat från: TimFaste skrivet maj 04, 2010, 09:21:21 AM

- vilken moms kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.


Intressant... Känner man till priset och vilken tjänst/vara det rör sig om har man ju alla uppgifter som behövs för att räkna ut momsen. Något säger mig dock att det inte räcker...  ???
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: TimFaste skrivet maj 04, 2010, 12:55:47 PM
Det får väl tolkas som att antingen så framgår momsbeloppet i klartext eller också står det t.ex. "moms ingår med x% i priset" eller något liknande. Finns inte de uppgifterna så skulle nog petiga skattegranskare kunna komma med anmärkningar. Å andra sidan rör det sig förhoppningsvis inte om så stora belopp.

Ta gärna kontakt med din leverantör och ställ frågan.
Titel: SV: Inköp med privata medel
Skrivet av: LS skrivet maj 04, 2010, 02:49:43 PM

Japp, jag tror nog att en kontakt med leverantören (och ett klargörande) är den lämpligaste vägen att gå...

Det skulle dock vara intressant att höra hur andra har gjort. Det kan ju inte vara direkt ovanligt att man använder sig av autogiro, även som företag.  ::)