Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Bernhard skrivet november 04, 2009, 12:20:31 PM

Titel: AB, köp av privatperson
Skrivet av: Bernhard skrivet november 04, 2009, 12:20:31 PM
Hej!

Vi har tänkt köpa ett skrivbord till företaget, av en privatperson , (jag jobbar i ett AB).

Hur gör man egentligen med pengarna?

Kan vi betala från vår kassa och lägga ett kvitto från personen där som underlag för bokföringen?

Kan jag göra en överföring till personens bankkonto från vårt företagskonto och ha ett handskrivet kvitto som underlag för bokföringen?

Tacksam för lite input!

Titel: SV: AB, köp av privatperson
Skrivet av: TimFaste skrivet november 05, 2009, 05:53:49 PM
Eftersom du köper skrivbordet av en privatperson kan vi glömma de särskilda regler som gäller för avdragsrätt av moms!

Återstår bokföringslagen (BFL 5 kap 6 §).

1) Uppgift om när den (alltså verifikationen) har sammanställts
2) När affärshändelsen inträffade (alltså leveransen av skrivbordet och/eller betalningen)
3) Vad den avser
4) Vilket belopp den gäller
5) Vilken motpart den berör

En sådan handling kan upprättas av "leverantören" eller er på företaget eller av den som bokför transaktionen. Det spelare heller ingen roll om pengarna kommer från kassan eller skickas som en utbetalning från banken.
Titel: SV: AB, köp av privatperson
Skrivet av: Bernhard skrivet november 06, 2009, 09:24:19 AM
Tack för hjälpen! :)