Ett forum om bokföring

Allmänt => Allmänt => Ämnet startat av: börjesson skrivet april 12, 2011, 05:48:22 PM

Titel: Betalning av faktura
Skrivet av: börjesson skrivet april 12, 2011, 05:48:22 PM
En liten fråga som någon kanske har koll på?

Som jag förstått så räknas en faktura som betald när pengarna lämnar bankkontot och inte när landar på mottagarens bankkonto.
Frågan är om detsamma gäller för övriga EU? Överföringar till utländska bankkonton tar ju oftare några extra dagar..


Mvh Tomas
Titel: SV: Betalning av faktura
Skrivet av: TimFaste skrivet april 12, 2011, 08:53:36 PM
Hm - jag tror att det är tvärtom. Fakturan räknas som betald när beloppet landat på mottagarens konto!
Titel: SV: Betalning av faktura
Skrivet av: Revisorsassistenten81 skrivet april 13, 2011, 02:19:19 PM
När jag betalar en faktura skall den bokföras den dagen jag betalar den. Mottagaren bokför den den dagen pengarna kommer in på dennes konto. Mvh 
Titel: SV: Betalning av faktura
Skrivet av: börjesson skrivet april 14, 2011, 08:55:11 AM

Japp, men det vi pratar om är inte bokföringen.

Kan en leverantör till exempel hävda att en faktura är för sent betald om pengarna lämnar kontot på förfallodatum?
Titel: SV: Betalning av faktura
Skrivet av: TimFaste skrivet april 15, 2011, 10:01:35 AM
Jo, jag förstod det! Men jag är ännu så länge ganska säker på att frågan om betalningen har skett på förfallodagen eller inte utgår ifrån mottagarsidan. Alltså - när finns pengarna på mottagarens konto.

Jag har sökt information om definitioner av detta, men misslyckats. Å andra sidan kan vi notera att myndigheter som t.ex. Transportstyrelsen, Skatteverket m.fl. hanterar räntor och förseningsavgifter ifrån den tidpunkt då pengarna finns på deras konto.

I dag är frågan kanske mer akademisk eftersom vi skickar våra betalningsuppdrag elektroniskt och därigenom finns pengarna i allmänhet på mottagarens konto samma dag.

Hur hanteras det praktiskt? Som en del i marknadsföringen (att bibehålla goda kundrelationer) tillämpar många leverantörer en lite mer pragmatisk syn på räntedebitering. I det affärssystem som jag använder finns t.ex. begreppet "Respittid". Jag kan alltså ange det antal dagar med vilket starttiden för ränteberäkningen ska senareläggas. På det sättet upplever kunden det som att jag inte räknar tiden förrän pengarna finns på mitt konto! Jag kan också ange en andra respittid som innebär att om jag får betalt inom den tiden så bryr jag mig inte om räntan över huvud taget.

Det kan också vara bra att tänka så här. "Vem är det som beräknar räntan? Är det inte betalningsmottagaren? Måste han/hon då ta reda på när kunden faktiskt skickade pengarna för att kunna göra denna beräkning? Det verkar inte rimligt, eller hur?"
Titel: SV: Betalning av faktura
Skrivet av: börjesson skrivet april 18, 2011, 08:47:52 AM
TimFaste: Jag förstod att du förstod det, med "vi" menade jag du och jag.

Jag har också letat överallt. Jag tycker att man borde skrivit något i köplagen om det, kanske kommer.
Det stora problemet för mig är när det är utlandsbetalningar, jag vet inte hur lång tid mottagarens bank tar på sig att få in pengarna på min leverantörs konto.

När det gäller ränteberäkning så brukar vi också ge en respittid på ett antal dagar pga av eventuella bankhanteringar plus bokföring men staten gör ju lite som dem vill men jag antar att dem följer lagen vilket innebär att det gäller när mottagrens har pengarna på kontot.