Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: mammamia skrivet oktober 08, 2010, 09:17:19 AM

Titel: Har missat verifikationer på upplupna arbetsgivaravgifter
Skrivet av: mammamia skrivet oktober 08, 2010, 09:17:19 AM
Hej!

Jag har innan sommaren tagit över bokföringen helt då vår redovisningskonsult är på annat uppdrag.
Jag har lite minneslappar som jag följer och går även tillbaka i bokföringen för att se så jag inte missar något.
Nu när jag gick tillbaka så såg jag att det tidigare var med bland verifikationerna upplupna arbetsgivaravgifter / sociala avgifter varje månad fram till maj månad.
Men det har jag inte tagit med, visste inte om att det skulle vara med.
Så hur gör jag nu?
Ska jag ta med det i efterhand med de datumen som det skulle vara eller tar jag med allt med dagens datum?

Försökte ringa till vår gamla redovisningsfirma för där är en tjej som kan hjälpa oss men hon var på kurs nu..
Blev lite orolig att jag har kladdat till det alldeles för mycket nu.
Titel: SV: Har missat verifikationer på upplupna arbetsgivaravgifter
Skrivet av: TimFaste skrivet oktober 08, 2010, 02:08:18 PM
Om vi talar om arbetsgivaravgifter som är en direkt följd av löneutbetalningen och som ska redovisas i skattedeklaration påföljande månad så är det nog bra att du får med kostnaderna på rätt månad. D.v.s. samma månad som lönen utbetalades.

Debet 7510 Lagstadgade sociala avgifter (eller 7520)
Kredit 2730 Lagstadgade sociala avgifter

Enligt nu gällande praxis bokför man rättelser på samma datum som den felaktiga transaktionen.
Titel: SV: Har missat verifikationer på upplupna arbetsgivaravgifter
Skrivet av: Cordula skrivet oktober 09, 2010, 01:26:35 PM
Men om man missade transaktionen helt? Jag t.ex. upptäckte någon gång att jag inte bokförde en transaktion och lade till det med det datumet jag hade upptäckt felet- ska man alltså inte göra så?
Titel: SV: Har missat verifikationer på upplupna arbetsgivaravgifter
Skrivet av: TimFaste skrivet oktober 09, 2010, 03:10:13 PM
Det händer väl rätt ofta att något som borde ha gjorts vid en viss tidpunkt rättas till när man upptäcker glömskan.

Du får fundera över frågan "är det viktigt att kostnaden/intäkten hamnar på rätt period med tanke på budgetuppföljning och nästa års jämförelse på periodnivå?"

Om det är viktigt så kanske du bokför på den period det rätteligen borde ha gjorts från början. Om inte, så kanske du tar det när du kommer på det.

Vissa rättelser får ju konsekvenser när det gäller momsredovisning och behovet av att göra rättelse av tidigare momsperioder.