Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Kiki skrivet augusti 08, 2010, 02:39:36 PM

Titel: Resultatenheter
Skrivet av: Kiki skrivet augusti 08, 2010, 02:39:36 PM
Hej,

jag läste ju att man kan dela in sin bokföring i resultatenheter. Då vi kommer att ha en bifirma med i Aktiebolaget tänkte jag att det kan vara smart att kostnadsföra samt intäktsföra huvudverksamheten och bifirman separat. Nu när jag försöka lägga upp 2 enheter nämligen huvud och bifirman var för sig, ser jag att när jag vill lägga till resultatenheten i kontoplanen jag bara kan ange en enhet.

Kan någon kanske vara snäll och förklarar det lite till mig?

Jag tänkte så här:
Jag lägger upp till kontot försäljning varor 2 resultatenheter. Och beroende på vilken del i verksamheten min försäljning avser bokför jag det på den valda enheten. Men då jag tydligen bara kan ange en enhet ser det ut som om mina tankar inte matchar praktiken... ???

Tack för lite hjälp..

Kiki
;D
Titel: SV: Resultatenheter
Skrivet av: TimFaste skrivet augusti 08, 2010, 04:24:46 PM
Jag skulle förmoda att du lägger till resultatenheten i samband med konteringen av ett verifikat, en leverantörsfaktura eller vid faktureringen - inte i registervård av kontoplanen. Åtminstone inte i system jag är van vid. Däremot kan man behöva definiera vilka konton som ska godkänna eller kräva resultatenhet.
Titel: SV: Resultatenheter
Skrivet av: Kiki skrivet augusti 08, 2010, 05:20:53 PM
Hej,

tack för svaret.
Jag har Visma administration 200. Här ska jag bestämma resultatenheter under Företagsinställningar. Men det står sedan att man måste lägga i kontoplanen vilka konton som ska ha en resultatenhet. Och där kan jag bara ange en enhet, vilket skulle betyda att jag egentligen inte kan dela mina kostnader på 2 enheter....lite krångligt kanske. :P

Titel: SV: Resultatenheter
Skrivet av: TimFaste skrivet augusti 08, 2010, 09:50:06 PM
Sorry - Visma ain't my cup of tea ... ;D
Titel: SV: Resultatenheter
Skrivet av: Aikon skrivet augusti 08, 2010, 10:08:44 PM
Hej
Jag har jobbat lite i Visma och med resultatenheter.
Först lägger du upp resultatenheterna i företagsinställningar, bokföring. Där kan du lägga upp hur många som helst tror jag. Sedan i kontoplanen så klickar du på ex 4010 och i inställningarna där så klickar du på att du ska ange resultatenhet ofta, jämt osv och där går det även att föreslå en som du kanske använder mest på just det kontot. Det går ju att ändra det när du registrerar ex lev fakturan.
Det gäller dock att hålla sig till det som man lagt upp från början, annars blir det snurrigt. Man kan dock utöka antalet efterhand när man vill speca bokföringen ytterligare eller om det tillkommer punkter i ftg som bör kunnas checka.

Hoppas det hjälpte lite. Det är inte så mysko som när man läser hjälptexten:)
Titel: SV: Resultatenheter
Skrivet av: Kiki skrivet augusti 09, 2010, 08:11:52 AM
Tack för era svar.

Jag ska kolla upp det en gång till.