Problemet uppstod när vi skaffade ett eget bokföringssystem i stället för att låta en extern redovisningsfirma göra vår redovisning.
Så kom inte två kundfakturor med i siefilen(fakturorna gjordes precis efter att de skickade siefilen till oss).
Hur kan vi hantera detta bokföringsmässigt.
Kunden har betalt båda fakturorna.
Om ni har ett system där fakturering -> kundreskontra -> redovisning hänger ihop (är integrerat) så ska man inte vara inne och fibbla på kontot som är knutet till kundfordringarna i reskontran. Mitt förslag blir därför följande.
Steg 1:
Med fakturadagen som bokföringsdag registrerar ni fakturorna
Debet: 1518 Ej reskontraförda kundfordringar
Kredit: 26xx Utgående moms
Kredit: 3xxx Försäljning
Steg 2:
Betalningarna bokför ni
Debet: 19xx/2330 Likvidkonto eller Checkräkningskredit
Kredit: 1518 Ej reskontraförda kundfordringar
Om både fakturering och betalning inträffade i samma kalendermånad kan man välja att förenkla och direkt bokföra försäljning och utgående moms mot likvidkontot