Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Till Fest skrivet juli 14, 2008, 12:06:31 PM

Titel: Bokföra återbetalning från leverantör
Skrivet av: Till Fest skrivet juli 14, 2008, 12:06:31 PM
Hejsan alla, har precis hittat hit.  :)

Behöver lite hjälp med bokföringen såhär i början, och det här vet jag inte riktigt hur jag ska göra med.  ???

Har beställt mina första varor, och även börjat få hem dem.  ;D

Men något blev lite tokigt gällande betalningen, så jag fick tillbaka en summa av leverantören. Hur bokför jag det?
Visst ska jag bokföra det som ett vanligt kvitto bara, men som inkomst istället för utgift?

Har inte heller fått någon faktura på det jag beställt, utan ett kvitto på att jag betalade varorna innan de skickades. Visst ska jag bokföra även det som vanliga kvitton bara?

Kan det vara så enkelt?

MvH
Marie
Titel: SV: Bokföra återbetalning från leverantör
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet juli 14, 2008, 05:27:54 PM
Hej!
En återbetalning från leverantör innebär att du skall bokföra en negativ utgift, alltså minska saldot på ett kostnadskonto, i och med att du redan bokfört utgiften för inköpet tidigare och då utgiften blev lägre så måste detta justeras.

Exempel, återbetalning från leverantör, 5000 inklusive moms

1940 Bank; Debet; 5000
2640 Ingående moms; Kredit; 1000
4010 Varuinköp; Kredit; 4000

Angående det kvitto som du har fått, så kan du bokföra detta, antingen som ett inköp eller som en förskottsbetalning till leverantör och sedan bokföra utgiften när faktura ankommer.
Titel: SV: Bokföra återbetalning från leverantör
Skrivet av: Till Fest skrivet juli 15, 2008, 06:18:44 AM
Tusen tack för ditt svar.  ;D

Jag blev genast lite klokare.  :)