Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Peter120 skrivet maj 05, 2010, 02:32:02 PM

Titel: Avskrivning av kontorsmoduler
Skrivet av: Peter120 skrivet maj 05, 2010, 02:32:02 PM
Vi har byggt kontorsmoduler i vårt lager.
Hur lång tid brukar man använda som avskrivningstid för "förbättring på annans fastighet".
Titel: SV: Avskrivning av kontorsmoduler
Skrivet av: TimFaste skrivet maj 05, 2010, 04:54:44 PM
För det första kan vi väl konstatera att kontorsmodulerna kommer in under begreppet "inventarier". Även om ni hade ägt fastigheten hade nog den typen av konstruktioner räknats som byggnadsinventarier.

Sålunda kan huvudregeln (lägsta värdet = 70 % av anskaffningsutgiften) alternativt kompletteringsregeln användas. Anskaffningen ingår då i den totala beräkningen för maskiner, inventarier, byggnadsinventarier, fordon, datorer m.m.

Om ni skiljer på avskrivning enligt plan och avskrivning över/under plan så kan man ju beräkna avskrivningen utifrån beräknad ekonomisk nyttjandetid.

Ifall K2-reglerna tillämpas och man söker största möjliga förenkling så är man ju tillbaka på skattereglerna.