Hej!
Min sambo har startat en ramverkstad och inredningsbutik. I samband med detta köpte vi brädor och MDF-skivor plus en del annat för att bygga hyllor och en hopfällbar disk/bord. Vad ska detta material bokföras som?
/Erik
Ni kan välja att "samla på er" kostnaderna för den här investeringen på konto 1280 Pågående nyanläggningar och förskott för maskiner och inventarier. När det sedan är klart tar ni ställning till hur mycket inventarien/inventarierna kostade. Debiterar t.ex. 1220 Inventarier och verktyg och krediterar 1280 med motsvarande belopp och om det är någon rest som ni inte vill hänföra till inventarier så kan ni lägga det på konto 5410 Förbrukningsinventarier.
Notera att om ni måste köpa tjänster av hantverkare så lägger ni in också de kostnaderna på konto 1280.
Eftersom det har förflutit en del tid mellan dessa tillfällen så borde jag kunna föra över det hela till 1220 direkt eller?
/Erik
Helt OK! När det är färdigt och tas i bruk så ska det inte ligga kvar som en pågående investering.