Hej,
har precis startat enskild firma och funderar lite kring bokföringen. Jag använder (kommer att) Visma Enskild Firma för att bokföra, så jag använder inte kontoplaner eller så.
Om vi tar ett exempel där jag beställer säg en bärbar dator samt ett tangentbord från internet.
Säg att fakturan blir:
Dator 7 000
Tangentbord 1 000
Totalt: 8 000
Frakt: 2 000
Moms 25 % på 10 000 = 2 500
Att betala: 12 500
Hur bokför jag detta i Visma Enskild Firma?
Tack!
Hej!
I Visma Enskild Firma registrerar du alla affärshändelser i en kassabok. Om du skall registrera ett inköp av en bärbar dator med tangentbord så skapar du en ny utbetalning där du anger datum, vad utbetalningen görs från, utbetalningstyp (exempelvis datorer), en valfri text (exempelvis Bärbar dator med tangentbord), belopp inklusive moms (12 500) och varav moms (2 500).
Tack! :)
Oj då måste jag gjort fel när jag registrerat allt jag köpt till företaget!
Min far har intruerat mig och jag har förlitat mig helt på honom. Det enda jag gjort när jag köpt saker till företaget är att jag gjort en verifikation bara. Har jag köp exemelvis en skrivare, har jag bara gjort en verifikation till kvittot på skrivaren. Jag hade inte en aning om att men skuller registera det som en utbetalning!
Hjäälp! Har jag gjort flera månaders arbete fel då?