Hejsan!
Jag är ny här på forumet, så ha tålamod ::) Jag är ekonom i grunden men har aldrig arbetat med redovisning. Nu sitter jag med uppdraget att ta fram en vettig budget för det föräkdrakooperativ som som min son går i förskola hos och behöver lite hjälp. Resultatet för 2009 drabbades rejält av röda siffror vilket har förklarats av förre kassören genom att man helt enkelt inte haft koll på hur man bokför semesterskulden i balansräkningen över året, och när en person sa upp sig under 2009 och tog ut sin semester i pengar uppstod en kostnad som ingen räknat med. Jag vet egentligen bara hur bokföring av semester fungerar principiellt (man periodiserar kotnaden så att man varje månad bokför en liten del av årets totala semesterkostnad som skuld i balansräkningen, och bokför bort denna när semestern väl tas ut, eller?). Men hur ska man egentligen tänka, och hur fungerar det, när man ska göra budgeten för hela året? Ska man lägga semesterersättningen/semesterlönen som en egen kostnadspost (12% av totala lönen?)?
/Kristian
Hej,
man bokför normalt en semesteravsättning i samband med det att en löneutbetalning (lönekörning) bokförs. Semesteravsättningen bokförs som en kostnad och en semesterskuld och beräknas normalt som 12 % av bruttolönen. Semesteravsättningen bokförs eftersom en anställd har tjänat in till sin semester när denne har arbetat, personalkostnader är all ersättning som tillkommer en anställd för det arbete som har utförts. När semesteravsättningen bokförs så tar man även hänsyn till kostnaden för de sociala avgifterna på semesterlönen. När en anställd tar ut semester så återjusteras bokförd semesteravsättning.
När du upprättar budget skall du ta hänsyn till kostnaden för semesterlön och då uppskattas kostnaden normalt till 12 % av bruttolönen i enlighet med semesterlagen. En månadsavlönad tjänsteman med semester enligt sammalöneprincipen har cirka 12,45 % i semesterlön i förhållande till bruttolönen.
Semesterlön: månadslön*5,4 %*25
Löneavdrag vid semesterledighet: ((månadslön*12)/260)*25
Procentuella andel semesterlön: semesterlön/((månadslön*12)-löneavdrag vid semesterledighet)
Du behöver inte lägga semesteravsättningen som en separat kostnadspost utan kan lägga in semesterlönen i posten "Personalkostnader" men glöm inte att ta hänsyn till arbetsgivaravgifterna på semesteravsättningen också.
Citat från: Bokfoering skrivet mars 07, 2010, 07:26:53 PM
Hej,
man bokför normalt en semesteravsättning i samband med det att en löneutbetalning (lönekörning) bokförs. Semesteravsättningen bokförs som en kostnad och en semesterskuld och beräknas normalt som 12 % av bruttolönen. Semesteravsättningen bokförs eftersom en anställd har tjänat in till sin semester när denne har arbetat, personalkostnader är all ersättning som tillkommer en anställd för det arbete som har utförts. När semesteravsättningen bokförs så tar man även hänsyn till kostnaden för de sociala avgifterna på semesterlönen. När en anställd tar ut semester så återjusteras bokförd semesteravsättning.
När du upprättar budget skall du ta hänsyn till kostnaden för semesterlön och då uppskattas kostnaden normalt till 12 % av bruttolönen i enlighet med semesterlagen. En månadsavlönad tjänsteman med semester enligt sammalöneprincipen har cirka 12,45 % i semesterlön i förhållande till bruttolönen.
Semesterlön: månadslön*5,4 %*25
Löneavdrag vid semesterledighet: ((månadslön*12)/260)*25
Procentuella andel semesterlön: semesterlön/((månadslön*12)-löneavdrag vid semesterledighet)
Du behöver inte lägga semesteravsättningen som en separat kostnadspost utan kan lägga in semesterlönen i posten "Personalkostnader" men glöm inte att ta hänsyn till arbetsgivaravgifterna på semesteravsättningen också.
Tack för ett väldigt informativt och bra svar!