Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: novis skrivet mars 02, 2010, 04:30:08 PM

Titel: leverantörer
Skrivet av: novis skrivet mars 02, 2010, 04:30:08 PM
Hej,

Vet någon när man egentligen ska separera momsen från beloppet på "leverantörssidan". Vad jag menar är om en leverantör betalar en, ska momsen bokföras för sig? och hur blir det med kreditnotor man får från de, hur blir bokföringen då? Eller tar man endast hänsyn till momsen när man ska registrera fakturan i systemet?
Titel: SV: leverantörer
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet mars 05, 2010, 04:02:06 PM
Hej!
Du tar hänsyn till momsen (ingående moms) både när du bokför en leverantörsfaktura och när du bokför en leverantörskreditfaktura. Det är ett ömsesidigt förhållande som innebär att du får avdrag för ingående moms på en leverantörsfaktura och får återjustera ingående moms för en leverantörskreditfaktura.