Vi är flera företag som skall dela på en faktura på 5000:-.
Jag betalar hela beloppet till leverantören ink moms 5000:-. Sen skriver jag fakturor till de andra företagen med moms och debiterar deras del.
Hur bokför jag dessa fakturor med momsen (Det är ju ingen försäljning) Vanligtvis använder jag 3010 och 2610 för en försäjning.
Tacksam för svar!
Hej!
Du skall bokföra dessa fakturor till de andra företagen som vanliga försäljningar, på konto 3010 och 2610 enligt ditt exempel.
Har en fortsättningsfråga på detta ämne:
För att slippa skriva fakturor till de andra, som får egna fakturor från leverantören, vilka bifogas i leveransen till mig, kan man då istället bokföra :
D4010 (den egna delen) K1940
D2641 (" - )
D2013 (eget uttag=deras del av fakturan)
När deras pengar kommer in till mig, oavsett om de betalas in före eller efter beställning/leverans:
D1940 K2018 (egen insättning)
????????????? ??? ??? ???
Hej!
Citat från: Kristina skrivet februari 20, 2010, 12:59:13 PM
För att slippa skriva fakturor till de andra, som får egna fakturor från leverantören, vilka bifogas i leveransen till mig, kan man då istället bokföra :
D4010 (den egna delen) K1940
D2641 (" - )
D2013 (eget uttag=deras del av fakturan)
När deras pengar kommer in till mig, oavsett om de betalas in före eller efter beställning/leverans:
D1940
K2018 (egen insättning)
Mer korrekt är att använda ett konto för en kortfristig fordran (om pengar normalt betalas efter leverans) eller ett konto för kortfristig skuld (om pengar normalt betalas före leverans) i stället för konton i eget kapital.
Exempel faktura från leverantör:
1940; Kredit; Hela beloppet
2641; Debet; Din del av momsen
4010; Debet; Din del av varuinköp
1689; Debet; Återstående differens
Exempel när samarbetspartner betalar till ditt företag:
1940; Debet; Belopp
1689; Kredit; Belopp
Tack för svaret! :)
Tack även från mig ::). Väldigt bra o förklarande. Sånt giller vi ;)
Kicki