Jag renoverar bilar och undrar var jag ska bokföra de kostnader för varor som behövs för att få klart den slutgiltiga varan. Då varorna ska säljas till kund (om än i förädlad form) måste det väll vara ett 40xx konto?
Hur ska jag inventerna lagervärdet sen när det är dags dör det?
Om vi tar ett exempel.
Till en bil som jag renoverar behöver jag köpa nya däck. Var ska jag då bokföra dessa? När tiden sedan löper iväg och bilen fortfarande är under reperation vid bokslutet, hur ska jag inventera lagervärdet?
Jag föreslår att du lägger upp ett antal konton i klass 4 som hjälper dig att följa upp nedlagda kostnader på reparations- och renoveringskostnader som avser försäljningsobjekt.
Om köper in bilar som renoveringsobjekt för senare försäljning så kan man bokföra dem som 1465 Lager av varor VMB
Reservdelar och tillbehör som du använder för renovering och reparation kan läggas på 1420 Lager av tillsatsmaterial och förnödenheter
Anledningen till att jag vill lägga inköp av t.ex. däck på ett eget lagerkonto (i det här fallet konto 1420) är att då får du lättare att hålla reda på vinstmarginalbeskattade fordon för sig när du ska göra momsredovisningen.
Om fordonen som du repararerar inte är ägda av ditt företag, så faller konto 1465 naturligtvis bort!
Ifall du driver verksamheten i aktiebolagsform kan nedlagda arbetskostnader också anses som lagertillgång - 1440 Produkter i arbete.
Detta är i vart fall ett sätt att göra det. Man kan ha fler eller färre lagerkonton men principerna gäller.
Noterade vad en person skrivit här på forumet:
CiteraHej!
Om du är enskild näringsidkare och tillämpar det allmänna rådet BFNAR 2006:1 Enskild näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut så behöver du inte ta med mer än utgifter för råmaterial och halvfabrikat i lagervärderingen för de egentillverkade varorna.
"6.51. För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för materialet, skall de räknas med om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans.
För egentillverkade varor är principen för beräkning av anskaffningsvärdet densamma som för köpta varor. Utgifter för eget eller anställdas arbete ingår alltså inte. "
Kan jag inte då ha t.ex. två 4xxx-konton som är för inköp av dels själva fordonet och dels för delar.
När jag sedan inventerar vad jag har i lager så tar jag alla de delar som köpts och monterats på ett fordon och bokför detta fordon på ett 1xxx-konto till det pris alla delar + fordonet kostat mig. Sen bokför jag alla delar som ännu inte monterats på ett annat 1xxx-konto. Är detta möjligt eller måste jag kunna redovisa för exakt vilka delar (peka ut på en inköpsfaktura) vilka delar som gått vart?
Sen har jag ett försäljningskonto där jag bokför alla fordon jag säljer under året.
Men om jag gör på detta sätt, blir det inte svårt att beräkna kostnad för såld vara för varje inköpskonto? Säg t.ex. att jag har delar kvar för 100:- i lager vid årsslutet och att jag under året köpt delar för 250:-. I vanliga fall skulle då lagret debiteras med 100 och ett 4xxx-konto (något sådant där "förändring i varulager"-konto) krediteras med 100:-. Men säg då att jag inte sålt delar för 150:- utan endast för 50:-, de andra 100:- är delar som sitter monterade på fordon som ännu inte sålts. Fast det kanske blir rätt ändå med tanke på att jag bokför dessa delars värde som en del av det lager av färdiga fordon jag har?
Blev lite rörigt nu men jag hoppas verkligen att någon kan ge mig lite vägledning, hjärnan har kortslutits en smula...
Ett litet förtydligande när det gäller VMB för momsen (eftersom du inte kommenterat det så utgår jag ifrån att jag uppfattade situationen korrekt). Jag tar det som ett exempel och utgår ifrån att det rör sig om en bil där du alltså inte får dra av någon moms på inköpet.
Inköp av Bil: Buick Skylark Convertible -71 (reparationsobjekt): 35 000 kr
Inköp av delar, köpta tjänster (typ lackering) m.m.: 40 000 kr + moms 10 000 kr
För dina inköp under renoveringen får du göra momsavdrag i vanlig ordning.
Försäljning av färdig bil: 125 000 kr; vinstmarginalen för vilken det ska redovisas moms är 125 000 ./. 35 000 = 90 000 varav momsen alltså blir 18 000 kr.
Om du vill bokföra inköpta bilar på ett 4xxx-konto för att senare föra över dem till t.ex. 1465 så är det ju OK, men det som är viktigt är att du kan hålla reda på VMB när det är aktuellt.
Ditt citat ang. BFNAR 2006:1 de s.k. K1-reglerna är helt korrekt. Som du kanske ser av min kommentar om arbetskostnad så gällde den under förutsättning att det rörde sig om ett aktiebolag - och K1 gäller inte AB!
Det är inte så lätt att göra saker enkelt och ändå ha en bra uppföljning. Genom att ha följande lagerkonton kan du få viss hjälp:
1420 Lager av tillsatsmaterial och förnödenheter (här ligger inköpta reservdelar m.m. som du ännu inte monterat in i något fordon)
1440 Produkter i arbete (här ligger inköpta prylar och inköpta tjänster som s.a.s. sitter fast i någon bil och som har ökat dess värde)
1465 Lager av varor VMB (här finns inköpta bilar upptagna till rena inköpspriser för respektive bil)
Vilka konton du har i klass 4 är mer upp till dig själv. Det är dock klokt att ha ett separat konto för VMB bilar.
Tackar för svaret. Så då blir det aldrig någon utgående moms på delarna för sig utan de bokförs bara först som varuinköp med ingående moms, sedan blir deras utgående moms en del av den moms som ges av vinstmarginalen när bilen är såld?
För att sätta ord på formeln; Försäljningspriset - VMB varor=vinstmarginalen
Vm*0,8= momsen att redovisa (denna moms täcker även de delar som satt på bilen när den såldes)
Jag kommer förmodligen också renovera veteranmopeder i verksamheten. Finns det möjlighet att inte använda VMB på dessa? Anledningen till att jag skulle vilja ha vanlig momsredovisning är att jag har som sagt enskild firma och i en annan verksamhet säljer jag historiska samlarföremål med VMB, blir rörigt med all VMB hit och dit. Dessutom har jag läst diverse publikationer från Skatteverket angående VMB och motorfordon och blir lite avskräckt med alla regler och krav... Mopederna kräver dessutom inte så mycket delar så det skulle vara lätt att ha koll på vilka delar som går till vad.
Skulle bli något som följande då:
1. Köper moped från privatperson 5000:-, får inte dra av ingående moms. Lägger in köpet på t.ex. konto 4001.
2. Köper ett gäng reservdelar för 1000:- + moms på 250:-. Debiterar ingående momskonto samt t.ex. 4002
3a. Jag lyckas sälja mopeden för 12 000:- inkl moms. Krediterar t.ex. 3001 med 9600:- och utgående momskonto med 2400.-
3b. Jag lyckas inte sälja mopeden det första året. Inventerar lagret och sätter dess värde som 6000:- (5000:- + delarna exklusive moms). Debiterar lagret med 6000:- och krediterar tex 4900 förändring i varulager.
Är detta en möjlighet om jag inte vill ha VMB på mopederna?
Ytterligare en fiktiv händelse som bygger vidare på 3b. Jag använde inte alla de delar som jag köpte för 1000:- utan endast hälften av dessa. Jag har således delar för 500:- kvar. Dessa inventerar jag och debiterar ett annat tillgångskonto (t.ex. 1215 mopeddelar) med 500:-. Lagret av färdiga mopeder debiteras med 5500. Kreditera jag gör jag på två skilda förändring i varulagerskonton.
Exempel 3a) enligt din modell
Försäljningsintäkt exkl. moms: 9 600
Inköpskostnad sålda varor exkl. moms: 6 000
Vinst: 3 600
Exempel 3a) med VMB
Försäljningsintäkt exkl. moms: 10 600 (Moms på vinstmarginal = 20 % av (12 000 ./. 5 000) = 1 400 kr; Intäkt med avdrag för moms = 12 000 ./. 1 400 = 10 600)
Inköpskostnad sålda varor exkl. moms: 6 000
Vinst: 4 600
-------------
Alltså: Man kan göra som du föreslog - skattemyndigheten godtar det [av förståeliga skäl] - men du tappar en del av din marginal! But, it's your life and your money! ;D
Se där, tur att jag inte ansvarar för statsfinanserna.
Om jag då kör på VMB, ska jag lägga delarna på ett 4xxx-konto eller ska jag föra över dom direkt till ett 1xxx-konto? Är van att alltid lägga inköp till 4xxx men det kanske bara är onödigt?
CiteraSe där, tur att jag inte ansvarar för statsfinanserna.
Med tanke på ovan nämnda alternativ så sänder jag nog också en tacksamhetens tanke till Borg! ;D ;D
- - - - -
Mitt förslag är att bokföra inköpta delar på ett 4xxx-konto. När jag har hand om bokföring som inbegriper VMB så lägger jag t.ex. inköpta fordon direkt på 14xx-kontot (till viss del eftersom jag har automatik i mitt affärssystem som tar hand om VMB-beräkningen m.m.).
Med tanke på momsautomatik, -rapporter m.m. så kan det vara bra att hålla tungan rätt i mun när man bokför försäljningen. Vi tar som exempel mopeden i föregående exempel:
Vi säger att bokföringen görs vid en kontantförsäljning (insättning på bankkonto).
Debet: 1940 Bank - bruttointäkten 12 000 kr
Kredit: 3211 Försäljning positiv VMB, moms 25 % - nettomarginalen exkl. moms 5 600 kr
Kredit: 1465 Lager VMB - inköpsutgiften 5 000 kr
Kredit: 2616 Utgående moms VMB - moms att redovisa 1 400 kr
Val av kontonummer har gjorts utifrån BAS 2010 med uppdelning på olika momskonton.