Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: fjerrsman skrivet december 18, 2009, 02:36:59 PM

Titel: privat telefonabonnemang och marknadsföringsresor
Skrivet av: fjerrsman skrivet december 18, 2009, 02:36:59 PM
Jag har två ämnen som jag vore mycket tacksam för hjälp med!

Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden

Privat telefonabonnemang:
1.   Jag har använt min privata mobil och hemtelefon till samtal för firman till ca 50%. Även om jag har telefonräkningarna så misstänker jag att det skulle bli svårt för att inte säga omöjligt att verifiera vad som är företagets kostnader av samtalen.
•   Eller finns det någon typ av verifiering som Skatteverket brukar godta där?

Marknadsföringsresor:
2.   Jag arbetar med film i mitt företag. Jag har gjort flera marknadsföringsresor där jag varit på festivaler och träffat branschfolk och gjort reklam för min verksamhet.
o   Kan man använda traktamente för marknadsföringsresor, precis som man gör när man jobbat med direkt avlönat arbete?
o   Är alla, för uppdraget nödvändiga, resekostnader under resan avdragsgilla?
o   Bör resekostnaderna (och ev. andra kostnader om man nu inte får använda traktamente) bokföras under huvudkontot Reklam och PR eller under resekostnader och ev. andra konton för respektive kostnadsslag?

/c
Titel: SV: privat telefonabonnemang och marknadsföringsresor
Skrivet av: TimFaste skrivet december 18, 2009, 04:01:54 PM
Privata telefonabonnemang:
Om man inte kan verifiera beloppet - t.ex. med specificerade teleräkningar - så får man göra en uppskattning som verkar rimlig. Förr i tiden - när man kunde utgå ifrån att varje familj hade ett vanligt fast telefonabonnemang - så ansågs det från myndighetens sida att den fasta avgiften var privat eftersom den hade man förmodligen haft under alla omständigheter. Sedan kunde man dela upp samtalskostnaderna på privat respektive i rörelsen. Om du gör en bedömning som du tycker är rimlig och är beredd att lägga fram argumenten för den bedömningen så bör det räcka.

Marknadsföringsresor:

Många hälsningar

/tim