Hej!
En kund har betalat in en avgift på en kurs direkt på mitt företagskonto. Ingen faktura är upprättad från min sida.
Nu ska kunden ha igen en del av avgiften. Hur bokför jag detta? Jag har letat här på siten och övriga internet samt
har en bok om bokföring och ett bokföringsprogram med förklaringar...hittar inget bra svar. Tacksam för svar!
Hej!
Inbetalningen till ditt företagskontot i det första skedet bokförs antingen som en intäkt eller en skuld. Om inbetalningen till ditt företagskonto bokfördes som en intäkt så skall återbetalningen bokföras som en omvänd intäkt (debitering av intäktskonto). Om inbetalningen till ditt företagskonto bokfördes som en skuld så skall återbetalningen bokföras som en avbetalning av skulden (debitering av skuldkontot).
Tack för svar! Det ska bokföras som en intäkt vad jag förstått. Däremot är jag osäker på vilket kontoplansnummer som är aktuellt?
Hej!
Om vi tänker oss att intäkten vid inbetalningstillfället bokfördes så här:
1930 Checkräkning; Debet; 1 250
2611 Utgående moms, 25 %; Kredit; 250
3041 Försäljning tjänst, 25 %; Kredit; 1 000
..så skall en återbetalning om 500 bokföras så här
1930 Checkräkning; Kredit; 500
2611 Utgående moms, 25 %; Debet; 100
3041 Försäljning tjänst, 25 %; Debet; 400