Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Olof skrivet november 18, 2009, 04:36:22 PM

Titel: Dotterbolag
Skrivet av: Olof skrivet november 18, 2009, 04:36:22 PM
Hej,

Låt säga vi har en bokningsservice tjänst. Bokningen sker i Maj hos moderbolaget. Men i Juni så skapas ett dotterbolag.

Hur bokförs detta, det kom in pengar i Maj till moderbolaget, säg 1000 kr, varav 800 kr är en skuld till den som ska utföra tjänsten (i detta fall efter Juni) och 200 kr är inkomst i kommission.

Men i Juni så betalar vi (det nya företaget) skulden på 800 kr då tjänsten utförts korrekt.

Vem tillhör inkomsten (200kr)? Och blir där några skulder mellan moder -och dotterbolaget?

Hoppas jag lyckats förklara detta bra.

Mvh
Titel: SV: Dotterbolag
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet november 20, 2009, 01:13:32 PM
Hej!
Som jag förstår det så är det moderbolaget som sålt tjänsten och dotterbolaget som utfört tjänsten som enligt ditt exempel är värd 800 SEK. Dotterbolaget skall i så fall fakturera moderbolaget på 800 SEK och den kommission som moderbolaget erhållit om 200 SEK utgör då ersättning och intäkt för försäljningsuppdraget.
Titel: SV: Dotterbolag
Skrivet av: Olof skrivet november 20, 2009, 05:04:42 PM
Jag tackar och bugar för eran professionalism :)