Hej!
Har nyligen startat en postorderfirma och är hyfsat ny inom bokföringen, men brukar för det mesta kunna hitta svar på mina frågor genom att leta igenom andra inlägg (mycket informativt forum!) eller plöja igenom böcker, men nu är det några funderingar jag inte kunnat hitta svar på.
1. Jag har några ggr. fått för mycket betalt från kunder och återbetalat dem direkt eller max 2 dagar efter.
Hur bokför jag återbetalningen korrekt? Måste det också framgå i faktura/kvitto?
2. Fraktbolaget jag anlitade försenade min transport av varor och kommer nu att återbetala mig fraktkostnaden. Hur bokför jag den? Har använt mig av 5710 debet, gör jag då 5710 kredit?
3. Skulle vilja göra ett eget uttag av varor men förstår verkligen inte alls hur jag ska bokföra dem då det verkar ohyggligt bökigt. Kan jag inte ta ut varor för inköpspriset, eller hur funkar det?
4. Använder JFS administration som bokföringsprogram, vilket verkar funka bra, men i sektionen "ingående balans" förs ingenting inte över automatiskt upptäckte jag nu. Finns det något annat bättre gratisprogram eller måste jag alltid mata in detta manuellt?
5. Om jag tar ut pengar till kassa måste detta registreras i någon form av kassaapparat/kassaregister?
Hjärtligt tacksam för svar!
Nu är inte jag experten här, men:
1) vid den för stora inbetalningen bokför du det överskjutande beloppet som "kortfristig övrig skuld" (el.liknande) då blir det ju DEBET för att det ska stämma. Då behöver du inte heller fundera på moms utan beloppet som det är.
2) vid återbetalning kvittar du bankkontot (om det dras därifrån) DEBET mot samma konto - "kortfristig övrig skuld" denna gång KREDIT
2) ja, så skulle jag gjort.
3) hur var det nu (har glömt)...
4) vet ej.
5) det kom ju en ny lag om kassaregister nyligen. testa att googla. Jag tror att man måste föra kassaregister om man har kontant försäljning (tidigare behövdes ingen kassaapparat - bara papper och penna - men med den nya lagen vet jag inte). Däremot om det bara används som din egen kassa där du har pengar liggande för att kunna göra kontanta inköp etc. så behövs inte det. Men det är ju ändå snyggt och praktiskt att föra en lista med insättningar och uttag samt saldo i kassan så att du har en extra koll (det blir krångligare utan - tro mig!).
Tack för det snabba svaret på 1,2 och 5!
Anledningen till att jag frågar om kassaregister är pga att några kunder har inte velat ge mig deras uppgifter för återbetalning, så jag funderar på att tillbaka kontant i handen så de inser att man kan lita på företaget. Detta kanske är förståeligt (men ändå lite konstigt) då jag är ett nystartat, litet företag och långa vägar från att ens vara i närheten av t.ex. Ellos.
Dessa återbetalningar handlar om ca 20kr och är 2st, dock har jag ingen kontantförsäljning. Måste kolla upp detta med den nya lagen.
Tack igen!
Mvh
mgm