Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: jens skrivet februari 14, 2014, 10:45:53 AM

Titel: Måste verifikationerna vara utskrivna på papper?
Skrivet av: jens skrivet februari 14, 2014, 10:45:53 AM
Hej.

Jag undrar om man verkligen måste skriva ut alla verifikationer på papper? Duger inte de som ligger i datorn/bokföringsprogrammet? Känns lite onödigt och gammaldags att ha en stor trave papper för dessa. Man ska ju ändå spara databasen, så jag förstår inte vitsen?

Jag har ju fakturor, kvitton etc. som "underlag", förutom de verifikationer som gäller t.ex. "eget uttag" där det inte finns något sådant.
Titel: SV: Måste verifikationerna vara utskrivna på papper?
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet februari 21, 2014, 08:23:38 AM
Hej!

Verifikationer behöver inte skrivas ut till papper, i kapitel 7 och paragraf 1 i bokföringslagen står det att räkenskapsinformation kan bevaras på tre sätt med det logiska eller mellan dem. Det finns alltså tre olika sätt att bevara räkenskapsinformation. En verifikation måste dock innehålla vissa uppgifter enligt kapitel 5 i bokföringslagen, bland annat måste det finnas ett verifikationsnummer på den så att man kan spåra konteringen till underlag.

Utdrag från bokföringslagen:
Kap 5
7 § Verifikationen skall innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.

I verifikationen skall det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas.

Kap 7
1 § Räkenskapsinformation skall bevaras i
1. vanlig läsbar form (dokument),
2. mikroskrift som kan läsas med förstoringshjälpmedel, eller
3. annan form som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel (maskinläsbart medium) och som genom omedelbar utskrift kan tas fram i sådan form som avses i 1 eller 2.

Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget har tagit emot från någon annan skall bevaras i det skick materialet hade när det kom till företaget. Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget självt har upprättat skall bevaras i det skick materialet fick när räkenskapsinformationen sammanställdes.
Titel: SV: Måste verifikationerna vara utskrivna på papper?
Skrivet av: jens skrivet februari 21, 2014, 12:27:53 PM
OK, tack för svar.  :)