Hej igen,
vid inköp av inventarier har uppstått kostnader för hemtagning. I beloppet ingår:
Diesel
Färjebiljett
Övernattning
Traktamente
Traktamente hade jag redan tagit upp vid lönekörning i december. Dvs. beloppet är redan bokat under kostnader.
De andra beloppen är inte bokförd så länge och inte heller fakturan för själva inventariet, det ville jag göra vid bokslutet.
Ska jag ta upp traktamente som anskaffningskostnad överhuvudtaget? Om ja, hur gör ja nu då beloppet är redan bokat. Ska jag boka tillbaka det och sedan tar upp det istället som utgift i balansräkningen?
Så här:
Inventarie 30 000
Anskaffningskostnad 5000 (varav 2000 traktamente)
7323 kredit 2000,-
1930 debet 2000,-
1930 kredit 35 000,-
1221 debet 35 000,-
Jag bortse från moms här.
Dessa enskilda kringkostnader/anskaffningskostnader blir dock i detta fall inte specificerad vad det är för typ kostnader, utan ses endast som klumpsumman?
Tack för hjälpen..
:)
Hej!
K2 Aktiebolag Immateriella och materiella anläggningstillgångar
10.8. Sådana utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet och som enligt 4 kap. 3 § andra stycket årsredovisningslagen (1995:1554) ska räknas in i anskaffningsvärdet för en immateriell och materiell anläggningstillgång, kan vara utgifter för
a) frakt,
b) tull och import,
c) lagfart,
d) installation, och
e) konsulttjänster.
Traktamentet kan anses vara en fraktkostnad i det här fallet. Du kan justera traktamentet från kostnadskontot (7323) till inventariekontot (1221).
Bra, tack för hjälpen.
// 8)