Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Bokslut och årsredovisning => Ämnet startat av: Kiki skrivet januari 02, 2013, 10:03:16 AM

Titel: inte fått fakturan innan årsskifte
Skrivet av: Kiki skrivet januari 02, 2013, 10:03:16 AM
Hej igen,

vi har inte blivit fakturerat för varor vi köpte 2012. Inköpet gjordes under sommaren/hösten 2012.

Beloppen understiger var för sig 5000,- men varan såldes vidare och intäkten har bokförs 2012.

Måste jag då uppskatta beloppen själv och bokföra det som upplupen kostnad? Eller behöver jag inte göra det då K-2 regler säger att det inte behövs om beloppen understiger 5000,-

Tack,
// 8)
Titel: SV: inte fått fakturan innan årsskifte
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet januari 11, 2013, 09:02:41 AM
Hej!

Citat från: Kiki skrivet januari 02, 2013, 10:03:16 AM
Hej igen,

vi har inte blivit fakturerat för varor vi köpte 2012. Inköpet gjordes under sommaren/hösten 2012.

Beloppen understiger var för sig 5000,- men varan såldes vidare och intäkten har bokförs 2012.

Måste jag då uppskatta beloppen själv och bokföra det som upplupen kostnad? Eller behöver jag inte göra det då K-2 regler säger att det inte behövs om beloppen understiger 5000,-

Tack,
Du skall bokföra det som en upplupen kostnad om utgiften avseende hela inköpet (fakturan) överstiger 5 000 exklusive moms.
Titel: SV: inte fått fakturan innan årsskifte
Skrivet av: Kiki skrivet januari 11, 2013, 10:04:25 AM
Tack ska du ha!