Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Bokslut och årsredovisning => Ämnet startat av: MiniJ skrivet april 25, 2011, 11:43:38 AM

Titel: Ekonomisk förening revisor
Skrivet av: MiniJ skrivet april 25, 2011, 11:43:38 AM
Hej jag har fått en akut förfrågan av en mindre ekonomisk förening med ca 4 medlemmar och en omsättning under 100 tkr. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att biträda en ekonomisk förening, så jag tänkte höra vad detta innebär?

Om jag förstått det rätt blir det bland annat att gå igenom bokföringen och titta så den är korrekt. Sedan undrar jag angående uppgifter som ska lämnas till Skatteverket. Behöver det tex lämnas en årsredovisning?

Tacksam för Hjälp
Titel: SV: Ekonomisk förening revisor
Skrivet av: Fredrik Stigsson skrivet maj 16, 2011, 09:40:38 AM
Hej!

Hämtat från bolagsverkets hemsida:
- En ekonomisk förening ska främja medlemmarnas ekonomi.
- Föreningen ska driva en ekonomisk verksamhet.
- Föreningen ska ha en styrelse med minst tre personer som företräder medlemmarna.
- Föreningen ska ha en revisor som är kunnig för sitt uppdrag.
- Styrelsen och revisorn väljs av föreningsstämman.
- Ekonomiska föreningar är bokföringsskyldiga och måste upprätta årsredovisningar även om ingen eller liten verksamhet bedrivs i föreningen. Dessa är offentliga och stora föreningar ska självmant skicka in sin årsredovisning till Bolagsverket.
- Om du vill avveckla en ekonomisk förening kan det ske genom en likvidation, sammanslagning (fusion) eller konkurs.


En ekonomisk förening måste upprätta årsredovisning (skickas till bolagsverket) och inkomstdeklaration (skickas till skatteverket).