Hej,
när vi har bytt företagsformen från HB till AB har jag även bytt från kontantmetod till faktureringsmetod.
Det hände nu minst det tredje gången sedan dess (September 2010) att 1930 kontot inte stämmer överens med det faktiska kontot.
Inga stora belopp men det gör mig vansinnig....metodbyte skulle förbättra min bokföring för bättre överblick osv. men tydligen har jag bara merarbete eftersom något här och där går snett. Bl.annat kan det beror på kvitton som jag inte fått in, tipsfel, eller vad som helst.
Vad har ni för rutiner för att minska den risken? Eller råkar ni själva ut för sådant?
Jag är tacksam för några synpunkter, eller förslag.
Kiki
Om du kör faktureringsmetoden är det nästan ett måste att använda någon form av reskontra för dina kund- och levfakturor, dvs en speciell modul i bokföringsprogrammet där fakturor och fakturabetalningar registreras. En bra regel då är att aldrig röra kontona 1510 och 2440 via manuella verifikationer, utan låta reskontran sköta det. Då bör de kontona alltid stämma med obetalda fakturor.
Jag brukar göra så att jag först reggar t ex levfakturor i reskontran, sedan alla levbetalningar (bocka av på bankkontoutdraget allt eftersom). Sedan samma sak med kundfakturor (även om fakturorna förmodligen redan ligger i din kundreskontra sen då du skapade dem). Sist gör jag övriga verifikat och bockar av löpande på kontoutdraget.
Stämmer inte 1930 har man då uppenbarligen gjort något fel. Börja med att kolla om du bockat av allt. Kolla sedan vilket belopp diffen är på och om du hittar detta belopp på kontoutdraget eller i huvudboken. Kolla även efter halva beloppet (kan vara en "felvändning"). Fortfarande diff? Då är det bara att börja bocka av kontoutdraget igen mot huvudboken.
Så gör iaf jag. :)
/Micke
Hej Micke,
tack för ditt svar.
1510 görs alltid manuellt, då jag har vismaspcs Administration 200 som inte har faktura funktionen med.
Jag kanske skulle använda mer kontoutdraget mer, som du sa.
Tack för det.
Kiki