Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: fuling skrivet november 12, 2010, 09:57:44 AM

Titel: Dator
Skrivet av: fuling skrivet november 12, 2010, 09:57:44 AM
Ett företag har köpt in nya datorer till några av de anställda.
Tre nya datorer har köpts in à 9000 kr. Lägger jag ihop dessa blir det 27 000 kr och därmed överstiger jag ett halvt prisbasbelopp. Hur ska jag göra här? Kan jag ändå bokföra dessa som förbrukningsinventarier då dessa egentligen inte har ett samband med varann?
Titel: SV: Dator
Skrivet av: TimFaste skrivet november 12, 2010, 10:35:48 AM
Vad menar du med "till några av de anställda". Är det privata datorer eller jobbdatorer?
Titel: SV: Dator
Skrivet av: fuling skrivet november 12, 2010, 01:33:53 PM
Var lite luddig där - tre anställda har fått nya arbetsdatorer.
Titel: SV: Dator
Skrivet av: TimFaste skrivet november 12, 2010, 03:10:12 PM
Jag skulle bedöma det som tre olika händelser. De tre inköpen råkar bara sammanfalla. Dessutom passerar datorer snabbt bäst före datum! Men det är naturligtvis upp till er att göra bedömningen.