Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

lån i AB

Startat av cajsa, mars 17, 2009, 12:36:33 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

cajsa

Funderar på hur jag gör om jag vill upprätta ett lån av aktieägarens insättning av kapital i AB? Alltså likväl som företaget hade lånat pengar av banken som det ska betalas ränta på så har jag förstått att det går att upprätta ett liknande avtal mellan aktiebolaget och aktieägaren? Något förslag på hur detta görs? Vilka procentsatser är brukligt att användas, hur bokförs det sedan och annat att tänka på?

Vänligen Cajsa

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Ni får skriva ett skuldebrev som reglerar räntesats, räntebetalningar och amorteringar.

Mallar för skuldebrev

"Den ränta som ett fåmansföretag betalar till en aktieägare för ett av honom lämnat lån till företaget är, till den del den är marknadsmässig, avdragsgill för företaget och skall hos delägaren beskattas i inkomstslaget kapital. Den del av räntan som överstiger marknadsmässig ränta skall däremot anses utgöra s.k. förtäckt utdelning. Denna utdelning utgör en icke avdragsgill kostnad för företaget och aktieägaren beskattas i inkomstslaget tjänst enligt 3 § 12 mom. första stycket lagen (1947:567) om statlig inkomstskatt, SIL.

I skattelagstiftningen finns inga bestämmelser om vad som är marknadsmässig ränta. Det får avgöras från fall till fall med beaktande av bl.a. vilken ränta samma företag skulle ha behövt betala till en utomstående långivare för ett liknande lån, det risktagande lånet innebär för långivaren och den säkerhet företaget ställt för lånet. Det bör åvila den skattskyldige att göra sannolikt vad som är en marknadsmässig ränta."

Källa: http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar/1360-01%20dom.htm , Hämtat 19 mars 2009

# Du bokför lånet som ett lån från aktieägare, exempelvis på konto 2393 Lån från aktieägare.
Löpande räntekostnader för lånet bokförs exempelvis på ett konto i kontogrupp 84, exempelvis 8403 Räntekostnader aktieägarlån
Amorteringar minskar skulden på konto 2393.