Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

allmän fråga

Startat av Olof, november 25, 2009, 03:10:25 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Låt säga att man betalar hyra för kontoret för Jul, Aug, Sep  i förskott senast den 30 Juni. Sen nästa gång för Okt, Nov, Dec i förskott senast 30 Sep osv.

Om man inom företaget varje månad vill ta fram en månadsrapport, blir inte den missvisande för i detta fallet Juni och September? Hur kan man lösa detta? Kan man på något sett dela upp fakturan i tre bitar och bokföra den med en tredjedel varje månad?  ???

TimFaste

Vad kör du för bokföringsprogram?

Olof

Ett online baserat Speedledger heter det.

TimFaste

Speedledger är såvitt jag vet kopplat till banktransaktioner och jag vet inte i vilken utsträckning du kan lägga till ytterligare verifikat som inte hör till någon viss banktransaktion.

Om du kan det, så är följande metod möjligt:

I juni betalar du hela hyran för 3 månader framåt:

Bankkontot - kredit
1710 Förutbetalda hyreskostnader - debet

I juli:
1710 Förutbetalda hyreskostnader - kredit 1/3-del
5010 Hyror - debet 1/3-del

I augusti:
Samma som i juli

I september:
Samma som i juli

Och så börjar det om ...

Olof

Jag tackar! Det går bra att göra manuella verifikationer.

Olof

Bara en fråga till om detta, det blir ju alltså fyra verifikationer på en faktura, hur skapar du bokföringsunderlag för alla verifikationerna? Måste man kopiera samma faktura eller?

Keba

I e-conomic som kostar från 69:- i månaden finns en modul för att automatiskt periodisera beloppen om du vill slippa hantera det hela själv. Se =periodisering]http://wiki.e-conomic.se/doku.php/tillaggsmodul:periodisering?s[]=periodisering. Notera gärna att även om det är en tilläggsmodul så ingår den i programpriset så det är inget som kostar extra.