Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Reparation av vara - Kund i Norge

Startat av jens, maj 16, 2011, 11:59:24 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

jens

Hej

En av mina tidigare kunder har exporterat maskiner till norge som innehåller elektronik som jag tillverkat. Min kund har avvecklat sin verksamhet, och nu vänder sig hans kund i Norge till mig för att få ett kretskort reparerat.

Eftersom vi inte vill att han ska få driftstopp längre än nödvändigt vill jag skicka honom ett nytt kort först, sedan skickar han mig det begagnade som jag lagar hemma och sedan behåller. Jag tänker ta beltalt för enbart reparationen (+ frakt).

Hur gör jag med faturan? Ska jag påföra svensk moms eller inte? Hade jag sålt en vara till Norge finns det klara regler. Men när jag "uför en tjänst i Sverige åt Norsk kund" blir det avancerat?

Kanske jag istället fakturera som en vara (export) och samtidigt göra ett återköp (import) av den trasiga produkten, så att jag gör ett avdrag på fakturan?


Jag anser det vara en tjänst som utförs i Sverige, men betalende kunden finns i Norge.

Hur gör jag med tulldeklarationer och moms? Tycker det verkar snårigt att förstå reglerna i det här fallet.
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!

Vid försäljning av tjänst på export tillämpas reglerna om omvänd skattskyldighet. Du fakturerar ingen moms, det är kunden i Norge som skall redovisa utgående och ingående moms såsom gäller för exempelvis EU-inköp.

Bokföra försäljning av tjänst på export

jens

Tack för svaret.
Nu tror jag att just den här kunden i Norge är en privatperson. Men det kanske inte förändrar saken?
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!
Citat från: jens skrivet maj 17, 2011, 01:01:02 PM
Nu tror jag att just den här kunden i Norge är en privatperson. Men det kanske inte förändrar saken?
Nej, det spelar ingen roll. Du behöver inte fakturera någon moms.