Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

tillskott från producent

Startat av Kiki, januari 28, 2011, 02:45:38 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

för en annonsering kampanj som ska betalas får vi hälften av beloppet från vår producent.

Ska jag fakturera det? Men på vilket sätt, vi säljer ju ingen tjänst eller produkt till vår leverantör.

Frågan blir alltså även hur det ska bokföras?

Nån som har en idé?

Tack och trevlig helg!! ;D

Kiki

Mallan

Hej, du skulle kunna skapa ett 3000 konto som du kallar utfakturerad annonsstöd och kopplar till momskonto, så du får med den i skattedeklartionen. När du fakturerar kan du tydligt skriva att det avser ett annonsstöd. Själv skulle jag sen bokföra hela kostnaden från leverantören på ett 5900 konto (annonsering). Lycka till! //Mallan

Kiki


Kiki

Jag funderade vidare, och förstår fortfarande inte riktigt hur det ska hanteras.

Skriver jag en faktura med det du sa, ska  jag lägga moms på beloppet? Som sagt det är ju ingen försäljning.
Tillskottet kommer från utlandet. Bokför jag på ett 3000 konto hamnar den säkert också på momsrapport-momspliktig försäljning. Men är beloppet momspliktigt? Och vad skriver jag senare i inkomstdeklaration?

Hmm... :-\

Kiki

Kiki

#4
Hej,

ska tillägga något jag kom fram till.

Kan inte kontot 3996 erhållna reklambidrag vara ett lämpligt kontot? Men momskoden är typ momsfri omsättning.
I skatteverkets ställningstagande kunde jag dock läsa att den ska vara momspliktigt. Blir lite förvirrad nu.
Hur ska fakturan se ut? Och på vilket sätt ska det bokföras.

Någon som har mer detaljerat information?

Förresten, tillskottet kommer från företaget i norge.

Kiki