Namnändring av företaget och B2B frågor

Startat av Kiki, december 12, 2009, 10:41:36 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej alla,

nu blir det dags för några frågor igen.
Hittills har vi ett HB inom byggbranschen. Vi vill kanske "omvandla" verksamheten till AB nästa år.
Får man enkelt även byta själva företagets namn vid omandlingstillfället? Eller är det inte enkelt att byta namn?
Vi vill utvidga våra tjänster genom att även säljer produkter via en online-butik. Nu blir det ju en tjänst vi säljer å ena sidan och produkter å andra sidan, med ett litet annorlunda namn för e-shoppen. Måste man skiljer här 2 verksamheter i bokföringen och deklaration? Eller kan vi fortsätta som vanligt där bara nya intänkter(förhoppningsvis) tillkommer. Företagsbilen exempelvis kommer ju till användning av både i tjänsten som till inköp av produkter och eventuell leveransen.  Vi vill helst ha det i ett och samma företag för att underlätta arbetet med bokföring, kostnader avskrivningar osv.

Sen har jag en fråga angående rättigheter genom Internet handel.
För privatpersoner gäller konsumentskyddlagen. Jag kan ju skriver i mina allmänna affärsvillkor att dinstansköplagen kommer att gälla vid försäljning till privatpersoner. Men hur ser det ut vid B2B. Här gäller inte dinstansköplagen så vitt jag vet. Skall vi sätter ihop regler här som vi bestämmer för att det ska gäller vid köp?

Tack för hjälpen,
Kiki

TimFaste

Handelsbolaget är en juridisk person. Aktiebolaget blir en ny. Du byter alltså inte namn. Ni väljer därmed en ny firma på det nya aktiebolaget enligt eget önskemål.

När det gäller "ett annorlunda namn för e-shopen" så kan du i aktiebolaget registrera en s.k. bi-firma. Den firman - eller företagsnamnet - kan alltså användas för t.ex. e-shopen. Det krävs dock att det på fakturor m.m. framgår att det är en bi-firma till ert aktiebolag.

Du kan ha flera olika verksamheter i ett aktiebolag. Allt deklareras som en enda rörelse. Undantaget kan vara viss aktiehandel som kan hamna i en egen fålla, men för övrigt är det inga problem.

/tim


TimFaste

När det gäller försäljningsvillkor kan du ha nytta av att gå in på olika hemsidor och kolla hur de har lagt upp sina villkor. Dustin är ett bra exempel.

http://www.dustin.se/DynamicPage.aspx?groupSet=6&group=2612&pageID=389

Du kan säker hitta många fler om du letar.

/tim