Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Håkan

#1
Jag har en Enskild firma och använder Visma Enskild Firma för att bokföra allt. Nu har jag köpt en del saker till datorer, som skall användas av firman själv. Detta är köpt från två olika företag, vilket ger två fakturor jag har betalt. Dock består varje faktura av hårddiskar, tangentbord, minnen och så vidare. Totalpriset understiger 10 000 vilket gör att det kan skrivas av direkt.

Mitt "problem" är dock att när jag ska bokföra en faktura i Visma Enskild Firma får jag ange en text, i det här fallet kanske "Företag AB - IT-materiel". Problemet nu är att Visma lägger till HELA fakturans värde med den här texten i inventarielistan. "Får" man göra så?

Egentligen spelar det ju ingen roll, då allt skrivs av direkt. Men jag tänker mest om allt ska finnas specifierat eller om IT-materiel räcker som beskrivning.
#2
Det som gör det lite extra krångligt är att företaget betalar ut till mig när jag har en viss summa innestående. Då genereras en automatisk faktura av dem, så jag har inte själv skrivit ut denna.

Följande framgår av fakturan:
Mitt VAT-nummer
Deras VAT-nummer

Det saknas dock en text om "varför".

Men som jag förstår det så ska jag inte redovisa in någon moms?
#3
Tack så jättemycket för svaret!

Jag har kundens VAT-nummer, hur vet jag hur det påverkar mig?
#4
Hej!
Fick ett litet problem med min bokföring, ett företag jag trodde betalade från Sverige gjorde det från Irland. Så nu har jag en inkomst på 450 exkl. moms från Irland för reklamtjänst.

Denna är såvitt jag förstår momsfri och ska därför redovisas på rad 39 i momsbilagan. Ska jag sedan ange summan i R2 på NE-blanketten och all annan inkomst på R1? Har jag förstått rätt om jag gör så?
#5
Swedbank har slått på stort och petat in en "Sparränta" på 0,59 SEK på mitt företagskonto (som dock är kopplat till min "privatbank").

Min fråga är, kan jag kalla detta "mina pengar" och därmed skippa att bokföra detta eller måste detta bokföras på företaget?
#6
Löpande bokföring / SV: Verifikationer...
april 13, 2010, 05:16:37 PM
Tack!! :)
#8
Löpande bokföring / Verifikationer...
april 13, 2010, 01:22:01 PM
Hej!
Har några frågor kring verifikationer och min enskild firma. Använder Visma Enskild Firma.

1. I min pärm sätter jag in utskriften av "själva händelsen" från Visma. Gäller det en faktura jag skickat sätter jag först Vismautskriften, sen fakturan och sen pappret från BankGiro som visar att betalningen är gjord. Sen sätter jag ihop dessa med ett gem i pärmen. Är det rätt?

2. Jag betalar ibland saker med mitt privata kort/konto. Jag bokför då en insättning av privata pengar på beloppet och sen ett köp på beloppet. För köpet sätter jag utskriften från Visma samt "fakturan/följesedeln" som visar att betalningen är gjord tillsammans i pärmen. Men vad ska jag ha för verifikation för händelsen "insättning av egna pengar"?

3. Jag betalade en leverantör via Direktbetalning i Internetbanken, och i min pärm har jag satt in utskriften från Visma samt den redan betalda fakturan. Räcker det?

Min egentliga fråga är alltså om det jag beskrivit räcker som verifikationer och bokföringsunderlag eller om jag måste ha mer utförliga uppgifter.

Jättetack för er som hjälper!
#9
Hej,
har precis startat enskild firma och funderar lite kring bokföringen. Jag använder (kommer att) Visma Enskild Firma för att bokföra, så jag använder inte kontoplaner eller så.

Om vi tar ett exempel där jag beställer säg en bärbar dator samt ett tangentbord från internet.
Säg att fakturan blir:
Dator 7 000
Tangentbord 1 000

Totalt: 8 000
Frakt: 2 000
Moms 25 % på 10 000 = 2 500
Att betala: 12 500

Hur bokför jag detta i Visma Enskild Firma?

Tack!