Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Kiki

#41
Löpande bokföring / faktura från 2012
oktober 30, 2013, 06:55:44 AM
God morgon,

vi har nu fått en faktura som avser inköp som gjordes 2012.
Vis bokslut har jag inte tagit med den då vi inte fått en faktura under 2012 och jag själv har fullständigt bortglömt den beställningen.

Är det något större problem? Eller ska jag då bokföra det som inköp för detta år helt enkelt?

En annan order bokförde jag som upplupen kostnad 2012. Nu har vi fått fakturan och beloppet är något lägre (valutasvängningar). Bokför jag skillnaden då på konto för valutakursvinster?

Tack så mycket för synpunkter.
// 8)
#42
Löpande bokföring / boka bort en gammal skuld
september 24, 2013, 02:20:20 PM
Hej,

jag har från året en skuld kvar i min bokföring. Vi utlovade en rabatt vid varuförsäljning om vi får referensbilder. Dessa bilder har vi aldrig fått och jag tänkte boka bort denna skuld ur balansräkningen.

Men hur löser jag det, då denna rabatt avser mindre vinst avseende år 2012?

Den ligger idag på 2499 men vilket konto använder jag för motbokningen? Och påverkar detta förra årets bokslut nu i efterhand?  :P Beloppet är lite mindre än 5000,-

Tack för hjälpen,
// 8)
#43
Löpande bokföring / hemsida
september 11, 2013, 10:59:36 AM
Hej,

vi har varit inne i detta ämne tidigare, men skulle behöva en uppdatering kring detta.

Det här med att periodiserar utgifter för en hemsida.
Vi kommer att ingå ett avtal för framställande av hemsida samt några tilläggsprodukter.
Löpande aktualisering under åren. Vi får den tjänsten för 6 år och betalar hela summa i förskott.

Beloppet sträcker sig över 50 000 så det ska väl periodiseras?
Är det då snarare en tillgång som skrivas av under 5 år, eller gör man så som med försäkringar eller andra utgifter som kostnadsförs när det förbrukas? I så fall skulle jag ju helst kostnadsföra tjänsten när vi använder tjänsten.

3 månader resten av året 2013, hela 2014-2018 och resten av 2019?

Det handlar om Aktiebolag.

Rimligt? Tillåtet?

Som alltid är jag tacksam för lite vägledning.

// 8)
#44
Bokslut och årsredovisning / avsluta HB
mars 28, 2013, 11:48:36 AM
Hej,

jag måste återkomma med min fråga då jag fortfarande inte får grepp på hur jag ska lösa det:

Handelsbolaget har sålts via inkråm och nystartat AB har tagit över alla tillgångar och skulder från HB.

Det här medförde en skuld till HB låt oss säga på 100 000,-

Revisorn sa att jag kan vid årets slut 2011 för över denna fordring HB har till AB till oss privat.
Detta kan göras via ett internt avtal, och nu har vi som ägare en fordring på 100 000 som AB ska betala till oss.

Min sista bokning hos HB var att jag krediterade avräkningskontot med 100 000 och debiterade eget kapital med 100 000 enligt tidigare frågeställning och svar.

Nu har jag ett utgående kapital i HB på 100 000.
Det beloppet ska dock inte finnas där, då jag inte kan avsluta HB så länge beloppet ligga kvar där. (Men HB är avregistrerat sedan mars 2012)

Internt finns avtalet att HB inte längre har fordringen till AB utan vi privat. Men jag har fortfarande inte koll på hur det ska bokföras. Även utgående kapital ska vara lika med 0,-. Men hur ska transaktionen se ut?

Bokföra jag det som eget uttag är det ju också fel, då vi inte har tagit ut något.

Skatteverket kan inte hjälpa mig.
Och jag förstår fortfarande inte vad K15A blanketten har med det att göra.

Nu är det snart dags att lämna in alla blanketter....

Jag hoppas verkligen att jag snart kan avsluta mitt HB och blir rätt så oroligt så småningom.

Hoppas på hjälp!
Glad påsk

// :)
#45
Hej igen,

jag minns att man måste upplysa i årsredovisningen om omsättningen har ökad med mer än 30% jämfört med föregående år?
Vad skall man skriva då....företaget gick bra.. :P

Vad skriver ni?
// :)
#46
Först och främst skulle jag vilja tacka för erhållna svar på alla mina frågor!  ;)

Det hjälpte mycket och jag är så gått som klar med min årsredovisning.
En avslutande fråga:

Vi ska ju redovisa även föregående år.
Föregående år hade vi överavskrivningar, och positionen togs upp i en not.

Detta år har vi inga överavskrivningar dock måste jag lämna en not även detta är då beloppet finns kvar i balansräkningen, rätt?

Går det då bra så här?

Noter                        
                        
Not 4  Obeskattade reserver                        
                        2012-12-31               2011-12-31
                        
                              0                          54 300
                        
Obeskattade reserver                        
Utgående värde      54 300               


0 därför vi hade överavskrivningar, är det rätt som jag gjorde?

Tack och trevlig helg! 8)
#47
Bokslut och årsredovisning / löste sig..
februari 21, 2013, 03:23:54 PM
har löst sig   ;D 
#48
Löpande bokföring / Anskaffningskostnad
februari 14, 2013, 08:07:48 AM
Hej igen,

vid inköp av inventarier har uppstått kostnader för hemtagning. I beloppet ingår:
Diesel
Färjebiljett
Övernattning
Traktamente

Traktamente hade jag redan tagit upp vid lönekörning i december. Dvs. beloppet är redan bokat under kostnader.
De andra beloppen är inte bokförd så länge och inte heller fakturan för själva inventariet, det ville jag göra vid bokslutet.

Ska jag ta upp traktamente som anskaffningskostnad överhuvudtaget? Om ja, hur gör ja nu då beloppet är redan bokat. Ska jag boka tillbaka det och sedan tar upp det istället som utgift i balansräkningen?
Så här:
Inventarie 30 000
Anskaffningskostnad 5000 (varav 2000 traktamente)

7323                         kredit 2000,-
1930 debet 2000,-


1930                         kredit 35 000,-
1221 debet 35 000,-


Jag bortse från moms här.

Dessa enskilda kringkostnader/anskaffningskostnader blir dock i detta fall inte specificerad vad det är för typ kostnader, utan ses endast som klumpsumman?

Tack för hjälpen..
:)
#49
Bokslut och årsredovisning / Bilförmån vid bokslut
januari 20, 2013, 04:54:19 PM
hej hej,

har bokfört upplupna löner och upplupna semester. Har bokfört bruttolön på 2910 som upplupna löner inkl. bilförmån och skattefri bilersättning.

Är det rätt så?

Jag återföra vid årsskifte dessa bokningar och bokför utbetald lön som vanligt där sedan också bilförmån hamnar på rätt kontot? Beloppsmässigt bör det funkar eller?

Tack.. 8)
#50
Bokslut och årsredovisning / uttag bankautomat
januari 20, 2013, 03:05:18 PM
Hej igen,

när vi köpte inventar i Tyskland behövde vi göra ett uttag ur bankautomaten för att betala.
Det gjordes den 28.12.
Jag bokförde det som typ överföring från bank till kassa. Nu har jag sett att beloppet först bokades efter balansdagen.

Hur ska jag nu bokföra beloppet som ju användes för inköpet men som inte syns på kontoutdraget.

Ett konto typ "upplupet uttag" finns ju inte.. ;D

Tacksam för hjälp
#51
Hej,

jag undrar på vilket konto upplupna semester och sociala avgifter på upplupna semester ska redovisas vid bokslut. Ska dessa 2 konto sammanfogas och redovisas på ett speciellt konto? Eller kan jag låta ligger beloppen kvar på dem vanliga poster?

Tack.. 8)
#52
Skatt och deklaration / Skattekonto vid bokslut
januari 20, 2013, 09:54:40 AM
Hej,

jag undrar hur jag ska avsluta skattekontot.

1)
Jag betalade in i mars 2012 beloppet från skatt från vinst 2011 samt momsbeloppet. Därmed var konto skatteskuld på 0,- samt momsredovisningskonto o,-.

Tydligen syns detta belopp på mitt kontoutdrag jag fick för december månad 2012.

Hur ska jag nu hantera detta så att utdraget stämmer med mitt konto?

2)
Kontoutdraget visar fordran preliminär skatt dec. och arbetsgivaravgift som ska betalas för nov. dvs inbetalningen gjordes i början av december vilket också bokfördes på kontoutdraget. Det som däremot inte syns ju är beloppet som ska betalas i januari. Arbetsgivaravgifter, källskatt och särskild löneskatt finns däremot bokfört av mig på 2710, 2730, men då skulden först uppstår i januari låter jag stå kvar beloppen på 2710 och 2730?

3) inbetald prel.skatt bokförde jag på 1630, det bokar jag om till konto 2510, rätt?

Att inbetald prel. skatt inte syns på kontoutdraget förvirrar mig lite.. :o
#53
Bokslut och årsredovisning / utlänsk moms bokslut
januari 11, 2013, 05:25:28 PM
Hur gör jag att det blir rätt?

Fakturan som avser inköp varor från annat EU land har inte kommit in till bokslutsdagen.
Har skapat nu underlag för beloppet som jag vill bokföra som upplupen kostnad.
Nu verkar det inte finnas ett konto i bokföringsprogram (Visma 200) som tar hänsyn till detta belopp vad det gäller momsen.
Momsen redovisar jag ju först när fakturan har kommit in?
Och på vilket sätt bokförs det när fakturan sedan kommit....för mycket siffror denna vecka, bra att det är fredag   :o


#54
Bokslut och årsredovisning / överavskrivning
januari 08, 2013, 04:42:37 PM
ännu en fråga,


Gäller AB, revisorn valdes bort.
Revisorn gjorde en överavskrivning förra året. Jag hade föredragit en linjär avskrivning på 20% för enkelhetens skull, men....

Hur gör jag då i fortsättning...
Som underlag för årets avskrivning tas utgående balans. Jag skriver av 20%.
Vad gör jag med beloppet som ligger kvar hos obeskattade reserv? Finns det några krav på när det ska återförs? Om vi antar att jag också väljer göra överavskrivningar påverkar det ju endast skattemässigt eller hur? Jag skriver ändå av mina 20% i 5 år?
100 000 som IG
-20 000 avskrivning år 1
                                       -10 000 överavskrivning år 1
-20 000 avskrivning år 2
-20 000 avskrivning år 3
-20 000 avskrivning år 4
-20 000 avskrivning år 5


Återföring av 10 000??? När??

Och hur mycket skulle jag få boka som överavskrivning år 2?  4 000,-

Tänker jag rätt?  :o

//
#55
Bokslut och årsredovisning / Inkuransavdrag
januari 08, 2013, 08:00:46 AM
Hej,

har en fråga vad det gäller lagerinkuransavdrag.

Har värderat mitt lager enligt anskaffningsvärde förra året och gör samma detta år. Förra året hade min revisor utöver min beräkningen gjort en bokslutsdisposition med ett inkuransavdrag på 3%.
Är det rätt att jag får göra detta varje år? Ska det här avdraget återföras vid senare tillfälle? Dvs anses det som en obeskattade reserv?

Tack på förhand.
// 8)
#56
Hej,

nu har vi skaffat en anläggningstillgång under 2012 som även har tagits i bruk redan den 30.dec.
Vi vill skriva av tillgången under 5 år med början av år 2012.

Nu visade det sig att några få delar behöver bytas ut då dem var sönder och vid detta tillfälle ska en del andra delar köpas till.

Nu läste jag följande:
Delar av en anläggningstillgång som tillsammans utgör en anläggningstillgång ska skrivas av gemensamt om inte annat följer av andra eller tredje styckena. ...... Tillkommande utgifter avseende andra tillgångar än som anges i andra stycket utgör inte en separat avskrivningsenhet.

Då dem tillköpta delarna kommer att betalas och levereras först under 2013 hur löser jag det då med avskrivning om det ska skrivas av som en gemensam tillgång? Det gäller en byggnadsställning där det ju går att utvidga hela tiden.....

Tack på förhand..

// 8)
#57
Hej igen,

vi har inte blivit fakturerat för varor vi köpte 2012. Inköpet gjordes under sommaren/hösten 2012.

Beloppen understiger var för sig 5000,- men varan såldes vidare och intäkten har bokförs 2012.

Måste jag då uppskatta beloppen själv och bokföra det som upplupen kostnad? Eller behöver jag inte göra det då K-2 regler säger att det inte behövs om beloppen understiger 5000,-

Tack,
// 8)
#58
Bokslut och årsredovisning / intäkt 2012 eller 2013?
januari 02, 2013, 09:53:09 AM
hej,

gott nytt år allihopa!  ;D

Här kommer mina första bokslutsfrågor.

Mindre aktiebolag- K-2 gäller:

En kund har köpt något i vår internetbutik den 30.december, men på grund av heldagar har varken inbetalning skett och varan inte skickats iväg.
Försäljningspriset understiger 5000,-

Ska det tas upp som fordran 2012 eller inte? Om inte vad görs med min faktura som är daterade 2012?


Vi sålde flera varor till en kund i början av december, beloppet överstiger 5000,-
Varan beställdes 2012 och levererades till största del 2012. Fakturan skickades 2012. (men en anteckning om att en liten del kommer att levereras 2013-se nästa rad).

En liten del av varan kommer dock att levereras kommande vecka när vi har fått in leveransen. En faktura för delar av dessa vara får vi 2013, andra delen finns fortfarande i vårt lager. Belopp för dem inte levererade varorna överstiger sammanlagt 5000,-

Ska den delen som inte har levererats ännu tas upp som intäkt 2013? Och hur löser jag då det här med fakturan som är daterade 2012? Ska jag kopierar den och bokför den inte levererade delen först 2013?


Tacksam för lite vägledning

// 8)
#59
Hej,

vi kommer att köpa in några inventarier som betalas detta år.
Jag tänkte göra 20% avskrivning på detta redan under detta räkenskapsår. Men varan hämtas av oss för i januari, är det då möjligt överhuvudtaget att göra denna avskrivning redan detta år vid bokslut? (Bokslut 20121231)

Tack.
Mvh,
Christine leitner
#60
Löpande bokföring / Semesteravsättning
november 26, 2012, 03:42:06 PM
hej,

förra året sparade jag för oss som är företagsledare 12% av vår lön varje månad, för att ha det i "kassan" så att säga när det väl blir dags för semester. Revisorn har dock bokat bort dessa sparade pengar vid bokslutet och förklarade att det inte behövs för företagsledare.

Jag har ändå gjort samma sak för detta år. Det känns helt enkelt bättre att spara ihop en del pengar när vid semestertiden inte görs så mycket intäkter.
Att företagsledare inte måste göra det betyder väl inte att dem inte får göra det, eller hur? Tänkte då att ha det som upplupen kostnad vid bokslutet för nästa år, eller måste! jag boka bort detta och hellre betala ut det till oss detta år...? Nej eller?  :o

8)