Hur bokföra utlägg för omkostnader vid konsultarbete?

Startat av daklock, maj 25, 2011, 10:49:43 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

daklock

Hej!

Jag har under 2010 jobbat som konsult via min enskilda firma. Under uppdragen har jag fått ersättning för mat, boende och transport.

Jag undrar undrar hur jag ska bokföra utlägg för mat både när de gäller restaurangbesök och t.ex. köp i matbutik.

Ett uppdrag var även i Spanien och där var det samma sak som gällde, skiljer det något i hur det bokförs?

Tack så mycket på förhand!

P.s. jag är en riktig nybörjare på detta så hoppas ni har överseende för dumma frågor :)

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Under uppdragen har jag fått ersättning för mat, boende och transport.
Bokför du som en intäkt.

Jag undrar undrar hur jag ska bokföra utlägg för mat både när de gäller restaurangbesök och t.ex. köp i matbutik.
Representationsmåltider bokförs som representation, boende bokförs som resekostnad (exempelvis konto 5830), transport bokförs också som resekostnader (kontogrupp 58). Du kan också bokföra skattefritt traktamente som en kostnad, traktamente avser att täcka ökade levnadsomkostnader vid resa. Utlägg för mat när det inte är representation skall du inte bokföra (traktamentet täcker upp för detta), traktamentet måste reduceras för måltider vid representation och för frukost vid hotellvistelse.