Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Inköp av klocka till AB

Startat av Christian, december 14, 2009, 09:04:53 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Christian

Hej!

Jag vill köpa en ny klocka och funderar på om det finns pengar att spara genom att köpa den genom företaget. Någon som har erfarenhet? Den kommer att kosta ca 25000kr ink moms.

Jag tycker att det borde finns något sätt som blir billigare än att plocka ut summan som vanlig lön och sedan köpa klockan privat.

Om jag beställer den via Internet från utlandet, finns det något sätt att undvika svensk moms? Tex om jag köper inom EU eller utanför EU?

Kan jag anorda en tävling på jobbet där företaget köper in klockan och vinnaren betalar vinstskatt? Hur skulle detta stå sig i kostnad jämfört mot ovan nämna förslag?

Tacksam för tips och idéer.


TimFaste

Den här typen av frågor tycks dyka upp med jämna mellanrum. Skattesystemet är så fiffigt upplagt att det inte lönar sig att köra runt inköpen för att slippa skatt.

Under mina år som konsult har jag kommit i kontakt med en hel del företagare som lägger ner stor möda på att lösa klurigheter av det slaget. Mina tips och idéer kan nog sammanfattas i följande. Lägg ner energin på att utveckla företagets strategi och affärsidé och genomför den med all kraft! När man blir bäst på att leverera kundnytta inom sin nisch så kommer man att få både avkastning på satsat kapital och en tillräcklig lön för att köpa vilken klocka (eller annan vara) som man önskar sig.

Din fråga om att undvika momsen ser jag inte som relevant - såvida du inte avser att ge dig in på olagligheter och fusk.

/tim