Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Sälja importerad iPad?

Startat av lagrafica, oktober 27, 2010, 03:02:52 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

lagrafica

Hej. Jag köpte en iPad från tyskland utan moms allt fint så. Men jag känner att jag behöver en större modell. Hur gör jag om jag vill sälja den jag köpte? Hur säljer jag den och hur bokföra? Ska jag sälja den med moms specat kvitto? Är det skillnad att sälja till annat företag eller till privatperson?
Hur går jag tillväga? 

mikaelgreen

Antar att du bokfört kostnaden på typ 5410 vid inköp, inte som inventarie (1220). Det allra enklaste är ju att bara sätta försäljningen på 3051 Försäljning varor, även om det inte är din "normala" försäljning det gäller. Det finns ett konto som heter 3973 Vinst vid avyttring av maskiner/inventarier, men det används normalt för inventarier från balansräkningen. Vet alltså inte vad som är 100% korrekt, men jag hade nog själv kört 3051. Då får man momsen rätt också. Bottom line blir ju samma hursomhelst, så huruvida det är 100% korrekt eller inte blir mest en akademisk fråga, tycker jag.

Moms ja. Moms lägger du på som vid vilken försäljning som helst. Inom Sverige spelar det ingen roll om du säljer till privatperson eller företag. Utom Sverige blir det samma hantering som vid annan försäljning, dvs ingen moms vid export eller till företag inom EU (om du får deras VAT-nr). Moms vid privatpersoner inom EU. Och ett annat försäljningskonto, oftast.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.