Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

bokföra porto?

Startat av naak2803, april 11, 2014, 10:37:25 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

naak2803

Hej,
Jag har nyligen startat upp AB, så jag är relativ ny med bokföring.

Jag skulle vilka bokföra posten "Förpackningar med porto" som ligger på 300,00 kr Inkl. moms.

Jag har sett exempel på olika sätt för att bokföra (Fakturametod).

exempel 1
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Först när jag får fakturan

STEG 1 - När jag får fakturan
DEBET
6251    Porto                240 kr
2641    Debiterad ingående moms    60 kr

KREDIT
2440    Leverantörsskuld          300 kr


STEG 2 - När jag betalar fakturan
DEBET
2440    Leverantörsskuld          300 kr

KREDIT
1930    Bankkonto             300 kr
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


exempel 2
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
DEBET
2641    Ingående moms sv          60 kr
6251    Porto                240 kr

KREDIT
2440    Leverantörsskuld          300 kr
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


vilken av dessa är rätt sätt att bokföra? eller är båda två fel?
i ex 2 hoppar de ju över att bokföra själva betalningen.

Fredrik Stigsson

Hej,

exempel 1 är korrekt för fakturametoden. När man använder fakturametoden så behöver man ju dock inte alltid bokföra mot konto 2440 vid inköp. Om vi säger att jag har ett kort kopplat till mitt konto och köper frimärken på posten genom att betala med kortet så bokför jag mot mitt bankkonto direkt. Det kan också vara så att jag betalar något med privata medel, då bokför jag fakturan mot ett skuldkonto till aktieägare.

Båda exemplen är dock korrekta. Det andra exemplet visar däremot inte hur betalningen skall bokföras men det kan ett annat exempel visa.