Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

funkar denna kontoplan?

Startat av marcus23, november 20, 2010, 01:18:30 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

marcus23

Funkar det att köra med endast 5 konton, eget kapital, Bank, ingående moms, utgående moms, varuinköp, varuförsäljning?

Detta gäller enskild firma, kontantmetoden.jag har tänkt att inte använda mig av varulager konto trots att jag kommer ha ett varulager, jag kommer heller inte att boka egna insättningar fram och tillbaks mellan privat och företags konto. Antar att jag kommer behöva använda ett bokföringskonto för uttag men det det är ju inte aktuellt nu i början ändå.

mikaelgreen

Minimikraven för en kontoplan är en intressant fråga. Har inget rakt svar, men kan ju spekulera lite. Säg till om jag säger ngt tokigt.

Att samla egna ins/uttag på ett konto är helt ok. Tror faktiskt du måste bokföra lagret (eller åtminstone visa det i deklarationen), såvida det inte är av obetydligt värde, men det är helt ok att göra det en gång om året.

I slutet av året ska du ju producera en NE-blankett så ett tips är ju att bygga kontoplanen efter den blanketten. Som en akademisk fråga, får man ha en kontoplan med bara 2 resultatkonton - intäkter och kostnader - och sedan lösa uppdelningen för NE manuellt? Tja, jag tror inte lagen egentligen specar hur detaljerad en kontoplan måste vara, så jag antar att det vore ok. Sen vete fasen om du skulle få stående  ovationer av SKV vid en ev granskning. :)

Mitt tips skulle ändå vara att bygga kontoplanen efter NE-blanketten, men vet som sagt inte om det är ett krav.

Andra tankar?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

Ladda gärna hem NE-blanketten - om du inte har den redan - och fundera över "hur gör jag på enklaste sätt min bokföring så att jag utan problem kan fylla i den blanketten?".

Vi ska inte glömma bort att det fungerar alldeles utmärkt att sköta sin bokföring manuellt. Den behöver varken ligga i molnet :D eller i Visma Enskild Firma! Den kan ligga på skrivbordet i form av för hand ifyllda blanketter som man själv har skapat! Förslagsvis i kolumner som enkelt kan summeras!