Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

hur nollställa momsfordran?

Startat av jens, januari 16, 2011, 05:22:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

jens

Jag deklarerar momsen i inkomstdeklarationen (enskild firma). 31 december förde jag ihop in- och utgående moms till ett konto 1610 "momsfordran". (eftersom jag köpt in mer än jag sålde det året!)

Så nu detta året ligger en summa där. När och hur ska jag nollställa det? Jag kommer ju aldrig att få tillbaks momsen något visst datum utan det kommer ju att bakas in i inkomstdeklarationen? Hur gör jag då. Ska jag anse det vara kvitterat i och med att jag deklarerar momsen, hur bokför jag det i så fall?
Elektronikkonstruktör

lindblomnisse

När uträkningen blir att man ska betala pengar, balanseras summan med eget kapital. (Summan för över till eget kapital, så att man sedan kan betala in momsen som är en del av den personliga skatteredovisningen.) Går det att använda den tanken?

/ Nisse (också newbie...)

mikaelgreen

Har aldrig hittat något konkret om hur man ska göra. Det skadar väl inte att låta momsfordran/-skulden ligga i BR vid årets slut, för tydlighet. Men jag ser inget som hindrar att man för om det first thing på det nya året.

För ett AB skulle man då föra över den till 1640 skattefordran/2510 skatteskuld. I en EF till 201X eget kapital.

Eller om det känns bättre kan man nog göra det vid deklarationstillfället (då man med säkerhet vet vilket belopp man faktiskt deklarerar) eller när slutskattebeskedet kommer.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

jens

Ja, som det är nu så ligger alltså min momsfordran kvar i det nya året eftersom jag faktiskt inte fått ut några pengar än. Men eftersom det är inbakat i inkomstdeklarationen så kommer det ju inte att ske någon specifik transaktion i företaget när jag får tillbaks dem. Så det kanske är en bra idé att vänta till skattebeskedet kommer så jag vet vad som hänt. Å andra sidan ska det väl alltid bli noll sedan, om man inte deklarerat fel.

Mot eget kapital alltså, är det enda vettiga i ett EF (eftersom jag får/betalar momspengarna "privat"?)
Elektronikkonstruktör